Trafikverket kan rata upprustning av Inlandsbanan

En ny rapport från Trafikverket belyser brister kring Inlandsbanan – vilket kan hota upprustningen av järnvägen. Men Inlandsbanan AB menar att rapporten är ogrundat negativ.

Inlandsbanan sträcker sig från Mora till Gällivare.

Inlandsbanan sträcker sig från Mora till Gällivare.

Foto: Håkan Wike

Norrbotten2020-07-02 10:30

Inlandsbanan anses av Trafikverket ha egenskaper som begränsar dess konkurrenskraft – vilket kan påverka den upprustning som Inlandsbanan AB hoppas på. 

Nu får Trafikverkets rapport "Inlandsbanans funktion i transportsystemet" kritik av Inlandsbanan AB som förvaltar sträckningen. Bolaget anser att Trafikverket är ogrundat negativt och att det krävs en kraftsamling på infrastrukturprojekt som kan hjälpa Sverige att sig ur coronakrisen.

– Vi står inte bakom detta och har ett projekt om en totalupprustning av Inlandsbanan samt vilken effekt det skulle ha. Enligt Trafikverkets prognoser finns det betydande kapacitetsbrister i systemet norrut. Denna brist är en del av våra argument för att rusta banan, säger vd:n Peter Ekholm.

Trafikverkets presschef Bengt Olsson säger att myndigheten utgår från trafiksystemet i hela landet och inte bara från Inlandsbanan.

– Det är svårt att få alla parter nöjda och vår bedömning är att det är en bana som varit underfinansierad i många år. I dag är det jämfört med övriga spår i landet ett relativt begränsat resande och det är inte bara att bygga ut ett spår utan det är också en fråga om vad som ger mest effekt, säger han.

Robert Bernhardsson (S) är kommunalråd i Jokkmokk som är en av de 19 kommuner som är delägare i Inlandsbanan AB.

– Jag tror att myndigheterna underskattar potentialen i Inlandsbanan och det är oroande när Trafikverket formulerar sig på detta sätt, säger han.

Inlandsbanan

Inlandsbanan, som stod färdig 1937, är en drygt 110 mil lång järnvägsförbindelse vars ursprungliga sträckning går mellan Gällivare och värmländska Kristinehamn. En anslutning till Norra stambanan finns genom tvärbanan mellan Arvidsjaur och Jörn.

I dagsläget bedrivs både gods- och persontrafik mellan Mora och Gällivare. Godstrafiken är framför allt regional.

Inlandsbanan saknar dubbelspår och är inte elektrifierad.

Källa: Trafikverket och Inlandsbanan

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!