Inlandsbanan anses av Trafikverket ha egenskaper som begränsar dess konkurrenskraft – vilket kan påverka den upprustning som Inlandsbanan AB hoppas på.
Nu får Trafikverkets rapport "Inlandsbanans funktion i transportsystemet" kritik av Inlandsbanan AB som förvaltar sträckningen. Bolaget anser att Trafikverket är ogrundat negativt och att det krävs en kraftsamling på infrastrukturprojekt som kan hjälpa Sverige att sig ur coronakrisen.
– Vi står inte bakom detta och har ett projekt om en totalupprustning av Inlandsbanan samt vilken effekt det skulle ha. Enligt Trafikverkets prognoser finns det betydande kapacitetsbrister i systemet norrut. Denna brist är en del av våra argument för att rusta banan, säger vd:n Peter Ekholm.
Trafikverkets presschef Bengt Olsson säger att myndigheten utgår från trafiksystemet i hela landet och inte bara från Inlandsbanan.
– Det är svårt att få alla parter nöjda och vår bedömning är att det är en bana som varit underfinansierad i många år. I dag är det jämfört med övriga spår i landet ett relativt begränsat resande och det är inte bara att bygga ut ett spår utan det är också en fråga om vad som ger mest effekt, säger han.
Robert Bernhardsson (S) är kommunalråd i Jokkmokk som är en av de 19 kommuner som är delägare i Inlandsbanan AB.
– Jag tror att myndigheterna underskattar potentialen i Inlandsbanan och det är oroande när Trafikverket formulerar sig på detta sätt, säger han.