Den första november ska KSA ta över ambulansflygtrafiken i Sverige. Men än så länge saknar man piloter till sina nya jetplan. Under måndagen skickade man ut ett pressmeddelande om att man nu istället kommer anställa egna piloter.
– Det är det enda sättet att få upp flygen i tid, säger styrelseordförande Ola Karlsson (M).
KSA har nu lite mer än fyra månader på sig att anställa och utbilda piloter, men enligt förbundsordningen får man inte anställa egna piloter.
– Jag tror inte jag är ensam om att tycka att det här är ett beslut som måste tas i förbundsfullmäktige snart, säger Norrbottens regionråd Kenneth Backgård (SJVP), som även är styrelsemedlem i KSA.
Ola Karlsson medger att det inte var detta som var planen.
– Nej, vi hade hoppats kunna fullfölja upphandlingen. Vi såg det som det bästa sättet att ligga så nära förbundsordningen som möjligt.
Pilotfacket har uttryckt en oro för att KSA kommer att anställa piloter som aldrig jobbat med ambulansflyg istället för att ta tillvara på den nuvarande kompetensen.
– Vi ser det som bra om man har erfarenhet från att köra ambulansflyg sedan tidigare, men vi kommer välkomna alla sök.
En annat orosmoln som hänger över KSA inför starten är att man ännu inte har något flygtillstånd.
– Under förutsättningar att anställningarna går som det ska, tror jag inte att det ska finnas något hinder för att bli klara i tid, säger Kenneth Backgård.