Telefonbedragarna har bytt målgrupp – riktar in sig på de unga

Polisen har lyckats få ner telefonbedrägeribrotten mot de äldre, nu riktar bedragarna om fokuset till en ny målgrupp.

Genrebild.

Genrebild.

Foto: Jessica Gow/TT

NORRBOTTEN2019-04-08 20:14

"Vishing" kallas metoden där bedragaren ringer upp en person för att lura till sig pin- eller svarskoder från bankdosan eller bank-id för att komma in på bankkontot. Bedragaren tömmer sedan kontot snabbt och effektivt. Bedragarna har oftast ringt upp äldre personer, men nu märker polisen att brottslingar ändrat målgrupp.

–  Vi märker att bedragarna vänder sig till allt yngre personer, de kan vara födda på 90-talet. En förklaring till det kan vara att den äldre målgruppen nu stärkt sin förmåga att motstå dessa brott. Förutom att rikta in sig på yngre personer tar de även till nya tillvägagångssätt, som att utge sig för att vara mäklare. De kontaktar säljare av fastigheter och uppger att de är deras nya mäklare, säger Lotta Mauritszon vid polisens nationella bedrägericenter.

Polisen påminner nu om att inte lämna ifrån sig koder eller logga in på sitt bank-id på uppmaning från någon via telefon.

Polisen har också en konstruktiv dialog med banker, teleoperatörer och andra myndigheter för att motverka den här typen av brott, säger Lotta Mauritzson.

Bedrägeribrott

År 2015 anmäldes 186 000 bedrägeribrott i Sverige, år 2018 var summan 259 000 stycken. Polisen har därför sedan i höstas arbetat intensivt med att få ner antal vishing-fall bland annat genom att sprida information om företeelsen. De fullbordade brotten har sedan dess halverats, från 285 i november 2018 till 108 i februari 2019 och det pekar på ett ännu bättre resultat för mars.

Källa: polisen.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!