Därför får man stå i kö till 1177

Telefonköerna till 1177 har ökat i samband med den accelererande smittspridningen. Men många av samtalen är felriktade. "Det är väldigt få samtal där man ringer in för sjukvårdsrådgivning, utan det är mer praktiska grejer", förklarar Ann-Charlotte Öhman från 1177.

Den senaste veckan har telefonkön till 1177 legat kring sjutton minuter.

Den senaste veckan har telefonkön till 1177 legat kring sjutton minuter.

Foto: TT

Norrbotten2022-01-19 16:00

Den senaste veckan har medelväntetiden legat kring 17 minuter för att nå fram till 1177 via telefon. Det är en ordentlig ökning jämfört med för några veckor sedan. Men kön skulle kunna vara mycket kortare. Enligt 1177 handlar en stor del av samtalen om saker som egentligen inte ligger på deras bord.

– Folk vill veta vad de ska göra när de testat positivt med snabbtest och efter gårdagens presskonferens har det ökat med frågor om vad familjen gör när någon är smittad. Men vi har inget med det där att göra. Vi har bara generella direktiv som patienten kan läsa själv på hemsidan, säger Ann-Charlotte Öhman, teamleader vid 1177.

För att spara tid från telefontjänsten önskar 1177 därför att man bara ringer in om man vill ha sjukvårdsrådgivning eller har funderingar kring sina symtom.

Vad kan man tänka på innan man ringer?

– Man kan läsa på nätet. Regionens hemsida, 1177.se och hos Folkhälsomyndigheten. Det är när de uppdaterar sina hemsidor som vi också får informationen. Vi har ingen information innan någon annan. Många gånger vet de som ringer in mer än vad vi vet. 

– Vi försöker hjälpa alla som ringer men vi kan få söka information precis som dem själva.

undefined
Man kan varken boka vaccin eller PCR-test via samtal med 1177. Istället gör man det via webbsidan.

Hur ska de som inte har tillgång till webben tänka?

– De ska såklart ringa till oss men de som kan söka själva får gärna göra det så man lämnar plats till de som inte klarar det, förklarar enhetschefen Annelie Vallström.

Ett annat vanligt förekommande mål med samtalen till 1177 är att boka vaccinationstid eller test för covid-19. Vaccination går visserligen att boka på telefon via 010-452 63 03, men annars genomförs bokningarna oftast genom webben.

– Vi kan inte boka tider. Det är en jättestor missuppfattning. Befolkningen tror att vi på telefonen, sjukvårdsrådgivningen 1177, är samma sak som 1177.se, men vi är helt olika, berättar Ann-Charlotte Öhman.

undefined
Oftast finns den informationen man söker redan på 1177.se berättar Ann-Charlotte Öhman.

Även på webben är trycket hårt och det är inte ovanligt att man hamnar i en digital kö. Anledningen är att det är extra många som vill boka antingen en vaccintid eller test. Däremot ska det aldrig handla om någon särskilt lång väntan där.

– Kötiden överstiger väldigt sällan någon minut, förklarar Kristina Hedlund, kommunikationschef vid Inera, företaget som hanterar 1177.se:s presstjänst.

1177:s tips innan samtal

Läs på 1177.se om din regions rutiner kring bokning av vaccination.

Du kan inte boka tid för provtagning eller få provsvar här. Läs eller logga in på 1177.se för att få mer information.

För att få reda på provsvar kring covid, logga in på 1177.se.

Har du allmänna frågor om covid och känner dig frisk, ring informationsnumret 113 13. 

För att boka eller avboka tid eller förnya recept behöver du logga in på 1177.se eller kontakta din mottagning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!