Det är Luleå kommun och Norrtåg AB som står bakom planerna på att inleda persontrafik mellan länderna, skriver Helsingin Sanomat och Svenska Yle. Resan mellan Luleå och Uleåborg skulle kunna ta tre timmar, enligt Anders Josefsson, (M) gruppledare i kommunfullmäktige i Luleå.
Redan nästa år tror Luleås kommunalråd Yvonne Stålnacke (S) att persontågen kommer gå enda fram till Haparanda, efter upprustningen av Botniabanan. Men för att planerna ska gå att förverkliga måste pengar skjutas till av Trafikverket.
– Vi har fått försiktigt positiva signaler från Trafikverket om att bidrag kanske kommer att beviljas, säger Yvonne Stålnacke till SVT.
Men de vill utveckla tågtrafiken ytterligare ett steg. Kommuner och landstingen i Norrbotten och Västerbotten vill att persontågen även ska rulla hela vägen till Uleåborg i Finland. Finska kommuner för diskussioner med det statliga finska järnvägsbolaget VR. Det som fattas är elektriska spår mellan Torneå och Laurila för att Norrtåg ska kunna operera i Finland, rapporterar SVT. Prislappen skulle i så fall ligga på 100 miljoner kronor, enligt finska VR.