– Våra kunder betalar för att åka tåg, inte buss säger Petter Östmark, affärschef för nattåg Vy.
– Vi har inte fått något erbjudande från LKAB. Vi kör tåg, inte buss, säger Christer Berglund, affärschef Norrtåg.
NSD har tidigare berättat att LKAB och Kaunis Iron har riktat en uppmaning till Trafikverket och regeringen att fria Malmbanan från persontrafik för att bolagen ska kunna köra ikapp tappet efter vinterns urspårningar och frigöra tid i spår under de kommande årens banarbete.
LKAB uppger att de är beredda att betala för att kravet ska bli verklighet.
– Vi har tagit beslut att betala för ersättningsbussar, sade LKAB.s kommunikationsdirektör Niklas Johansson.
LKAB uppgav även att de haft en dialog med tågoperatörerna på Malmbanan och har lagt fram förslaget.
Det är Vy och Norrtåg som är de enda operatörer som kör persontåg på Malmbanan. De har inte fått någon förfrågan av LKAB om att ersätta tågtrafiken med bussar.
– Vi är inte intresserade av att köra buss. Det är inte samma sak som att köra tåg. Både turistindustrin och boende längs Malmbanan är intresserade av att vi kör persontåg, säger Petter Östmark.
Men om LKAB betalar både för bussarna och för trafiken, skulle ni vara intresserade då?
-Nej, det är inte samma sak med buss som med tåg. Vi har nyligen återupptagit persontrafiken på Malmbanan efter det långa stoppet efter olyckan i mitten av december, säger Petter Östmark.
Inte heller Norrtåg har fått någon förfrågan av LKAB.
–Bekvämligheten och upplevelsen är en helt annan med tåg än med buss, och det är det som våra kunder betalar för, säger Christer Berglund.
Niklas Johansson är förvånad över att Vy och Norrtåg inte säger sig känna till deras erbjudande och tänker att det kanske handlar om olika personer.
– Vi har tagit upp det med både företagen och i den Malmbanegrupp som de sitter i tillsammans med LKAB och Trafikverket. Denna fråga diskuteras bäst mellan alla inblandade och inte i media, säger han.
Niklas Johansson framhåller att LKAB är berett att gå in och finansiera busslösningar för att hitta vägar framåt på Malmbanan.
– Jag tror inte jag bara talar för oss utan även för våra anställda och entreprenörer när jag hoppas på att alla ska vilja gå in i det här med ett öppet sinne. I slutänden handlar det om jobb i regionen. Vi är öppna för att diskutera okonventionella lösningar för att föra frågan framåt, säger han.