– Vi kommer ha en högre tillåten hastighet. Bakgrunden är att vi när vi sänkte hastigheten inte hade kontroll på rälsfelet. Vi har jobbat aktivt med att få bättre kontroll så att vi kan åtgärda skador innan de förvärras, säger Håkan Äijä, underhållschef vid Trafikverket.
Rälsen på den aktuella sträckan har varit i mycket dåligt skick och det fanns risk för att tågen skulle spåra ur. Därför bestämde trafikverket att tågen som kör på sträckan får en kraftig hastighetsbegränsning, 70 kilometer i timmen för godståg och 90 kilometer i timmen för persontåg.
När sänkningen genomfördes orsakade den stora förseningar eftersom godstågen som tidigare fick köra 160 kilometer i timmen tvingades ner till 70.
Men nu har upprustningen av rälsen hunnit så långt att tågen kan få köra fortare igen. För att kontrollera och mäta skadorna på rälsen kör ett tåg med ett speciellt utrustat ultraljud över rälsen och registrerar skador och slitningar.
– I normalfall kör det här tåget en gång per år, men sedan 2013 kör man den här sträckan tre gånger per år. Det gör att vi hittar felen i ett tidigare skede. Med det som bakgrund började vi titta på en ny sorts riskanalys och kommit fram till att nedsättningen av hastigheten är positiv, men vi behöver inte ligga gå lågt. Vi ser att upp till 130 är acceptabelt på vissa sträckor, till exempel på Boden-Älvsbyn som är upprustad. På sträckan Älvsbyn-Bastuträsk kan vi höja lite grand till 100 kilometer i timmen
Hastighetsbegränsningen finns med i beräkningen av tidtabeller, men i och med höjningen kommer tågen att få kortare gångtid.