Tågbolagen: Därför erbjöds inga bussar när tågen ställdes in

Varningar om sträng kyla gjorde att både SJ och Vy tåg ställde in avgångar i Norrbotten förra helgen, utan att erbjuda ersättningsbussar. Bussar fanns tillgängliga – men bolagen fick inte frågan att köra.

"Om tågen stannar för att de blir strömlösa så är det väldigt svårt att evakuera dem och de blir väldigt fort kalla", säger Johannes Cleris, presskommunikatör vid SJ.

"Om tågen stannar för att de blir strömlösa så är det väldigt svårt att evakuera dem och de blir väldigt fort kalla", säger Johannes Cleris, presskommunikatör vid SJ.

Foto: Christian Kruse / arctic-photogr

Norrbotten2025-01-10 17:00

Många tågavgångar påverkades av kylan helgen 4 och 5 januari. Alla tågavgångar ställdes in under söndagen.

– Trafikverket sa i det möte vi hade med dem att de rekommenderade oss att inte köra några tåg. De sa inte att vi inte fick köra, utan vi tog beslutet att inte köra några tåg på grund av säkerhetsaspekten, säger Tor Kangas, pressjour vid Vytåg.

Även SJ ställde in tåg. Nattågen den 4 och 5 januari i båda riktningarna Stockholm - Narvik.

– Vi ställde in dem av säkerhetsskäl, på stark inrådan från Trafikverket, säger Johannes Cleris, presskommunikatör vid SJ.

Vytåg ställde under söndagen in 14 avgångar från Umeå och norrut på grund av kylan. Under lördagen ställde de in 7 avgångar men det var på grund av fordonsbrist och då körde de ersättningstrafik. Under måndagen ställdes 7 avgångar in på sträckorna till Haparanda och Kiruna fokuserat på förmiddagen, då vädret blev mildare på eftermiddagen.

Under söndagen sattes ingen ersättningstrafik in för varken SJ eller Vytåg trots att flera bussbolag hade lediga bussar under söndagen.

Granbergs buss körde under lördagen flera turer ersättningstrafik för SJ.

– Vi har inte fått något samtal under varken söndag eller måndag, så vi har inte fått frågan. Under de dagarna var det ganska lugnt så både fordon och personal fanns tillgängligt, säger Linus Granberg, vd Granbergs buss.

Johannes Cleris, SJ, förklarar varför ingen ersättningstrafik sattes in.

– De här tågen går där det inte finns vägar hela sträckan. Så om tågen stannar för att de blir strömlösa så är det väldigt svårt att evakuera dem och de blir väldigt fort kalla om de är kallare än 30 minusgrader. Av samma skäl kan man inte sätta in ersättningstrafik då väderproblematiken även kan finnas för bussarna.

Vytåg skrev i sin information till resenärerna att "Vi får inte fram någon ersättningstrafik", något som alltså inte stämmer då det fanns lediga bussar.

– Ja, det var felaktigt skrivet tyvärr, för jag ser att vi tagit beslutet att inte ta fram någon ersättningstrafik överhuvudtaget. Vi ville inte sätta resenärer på en buss som visar sig inte heller klara kylan, säger Tor Kangas, Vytåg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!