SVT ber om ursäkt för varumärkesexponering i Midnattssol

I SVT:s senaste dramasatsning "Midnattssol" blir Peter Stormare bjuden på Arlas drickkvarg. Men enligt SVT:s projektledare är det inte fråga om produktplacering, utan helt enkelt ett misstag.

Foto: Ulrika Malm/SVT

NORRBOTTEN2016-10-25 17:02

– Jag lovar, nästa gång vi spelar in ska jag se till så att vi är medvetna om vad som konsumeras där vi befinner oss. Vi har betalat för kvargflaskan i en lokal butik som rekvisita, det är ingen produktplacering. Men jag ska erkänna att jag vet inte riktigt hur rekvisitören tänkte, säger Marcos Hellberg, projektledare för Midnattssol på Sveriges television.

Han beklagar att karaktären Anders Harnesk, som spelas av Gustaf Hammarsten, inte stödjer lokala mjölkbönder genom att köpa norrländska mejeriprodukter.

– Vi har försökt ta hjälp av väldigt mycket folk lokalt under inspelningen av Midnattssol, men här blev det en miss. Vi har inte för avsikt att visa något varumärke över huvud taget. Skådespelarna skulle hålla för logotypen, vi vill under inga omständigheter exponera ett varumärke, säger Marcos Hellberg.

Enligt honom är det tänkt att scenen ska skildra en generationsklyfta mellan den äldre Burlin (Peter Stormare) och den yngre Anders Harnesk.

– Det finns en form av generationshumor i detta, när den unge åklagaren bjuder sin äldre kollega på den här lite trendiga drycken. Och smaken skulle vara granatäpple eftersom det sägs vara bra för prostatan, vilket Harnesk också säger till Burlin, säger Marcos Hellberg.

Susann Jonsson, vd för Filmpool nord, som är samproducent till Midnattssol, ser inga problem med varumärkesexponeringen.

– Ibland kan jag tycka att vi norrbottningar har lite för skarpa glasögon, på gränsen till förstoringsglas, i att allt ska vara så exakt korrekt, säger hon.

När Filmpool nord tittade på scenen internt under produktionsprocessen av dramaserien, var inte varumärket på drickkvargen något som väckte en reaktion.

– Nej, det var det inte. Jag tyckte den här scenen var lite fiffig, kul och udda. Anders Harnesk bjuder kanske inte på det man förväntar sig att två vuxna män i Kiruna ska dricka i köket. Det är min uppfattning, säger Susann Jonsson.

Mejeriföretaget Arla bekräftar för tidningen Resumé att de inte haft någon kontakt med upphovsmännen, men samtidigt välkomnar de exponeringen i SVT-satsningen. Norrmejerier har avböjt att kommentera scenen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!