KSA anställer piloter – men facket är kritiskt

Pilotfacket riktar nu kritik mot Svenskt Ambulansflyg – samtidigt som man anser att förbundets anställningar av egna piloter är ett bra första steg. "Det är bättre än bemanningsföretag, men det måste ändå gå rätt till", säger Simon Enochson, ordförande för Svensk Pilotförening.

Simon Enochson är ordförande i Svenska Pilotföreningen.

Simon Enochson är ordförande i Svenska Pilotföreningen.

Foto: Pressbild.

Norrbotten2021-06-24 06:00

Under måndagen gick Svenskt Ambulansflyg, KSA, ut med att man själva kommer att anställa sina piloter, något som facket länge efterfrågat, istället för att gå genom ett bemanningsföretag som man tidigare försökt. 

– Det är lite som att bli bjuden med armbågen. Hade det inte blivit något liv från oss och media kring det här så hade de kört på med bemanningen som de tänkt, säger Simon Enochson.

Från fackets håll menar man att det är ett bra första steg, men att det är en lång väg kvar. Man vill att de piloter som idag kör för Babcock Scandinavian Airambulance, som sköter ambulansflygen sedan 2003, ska vara garanterade jobb och gå rakt över till KSA med sina nuvarande avtal. Något som de inte erbjudits.

– De säger att de anställda på Babcock kommer få någon sorts gräddfil till de här jobben, men en gräddfil är inte samma sak som en garanti, förklarar Simon Enochson.

Facket upplever att det finns ett driv från KSA att istället rekrytera andra piloter.

– De har inte uttryckligen sagt att de inte vill ha den befintliga besättningen, men samtidigt finns det en ovilja att ge alla jobb på stående fot, så det är någonting som knorrar som vi inte vet vad det är.

Enligt en person med god insyn i ambulansflygets verksamhet har de piloter som erbjudits jobb fått förslag på kraftig försämrade löner, och en del har lämnat branschen på grund av osäkerhet inför framtiden. 

Detta trots en pandemi som gjort att alla arbetstillfällen är högvilt för piloter. Enligt personen kan den stora mängden arbetslösa piloter komma att slå tillbaka mot KSA.

– De som är arbetslösa nu var inte intresserade av ambulansflyg under högkonjukturen, och kan mycket väl lämna när den vanliga flygbranschen är i gång igen. 

Personen är tveksam till om KSA:s verksamhet kommer kunna dra igång den första november som det är tänkt. Dels för att de piloter som anställs kommer behöva ett kvartal för att utbilda sig för de nya planen, men också för att det ännu inte finns något flygtillstånd på plats.

– Det bästa hade varit om man kunde dra igång en flygmaskin i kvartalet, där personal från Babcock gick över successivt så det inte blir något bryt där emellan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!