Storaffär – för lokaljournalistiken

Så ska lokaljournalistiken och glesbygden bli den stora vinnaren då Norrbottens Media storsatsar på att dela ut post.

SMART AFFÄR. Norrbottens Media når länets alla brevlådor, berättar Leif Bergström vd på NM distribution. Varför då inte dela ut brev och paket?

SMART AFFÄR. Norrbottens Media når länets alla brevlådor, berättar Leif Bergström vd på NM distribution. Varför då inte dela ut brev och paket?

Foto: David Carr

Norrbotten2016-02-26 19:32

Sedan postmarknaden avreglerades i början på 90-talet har det förts en kamp om vem som ska dela ut posten till din brevlåda. Nu ger sig Norrbottens Media (NM) på allvar in i matchen lokalt. Den nya satsningen handlar i grunden om att säkra kärnverksamheten – att morgontidningarna ska delas ut.

– Det här gör att vi fortsatt kan köra ut tidningar långt ut i glesbygden, säger Leif Bergström, vd för NM Distribution.

Många andra tidningsföretag har tvingats backa från glesbygden för att det inte är lönsamt att köra dit med tidningen. Men att kunna dela ut annat än morgontidningar öppnar upp för att tjäna pengar. På så sätt vill Norrbottens Media säkra att det ska bli lönsamt att nå ut med tidningen till alla brevlådor i länet.

– Våra bilar passerar nästan varenda brevlåda i hela Norrbotten. Kan vi då ha med oss andra produkter ut så säger det sig självt att det finns en ekonomi för oss, säger Leif Bergström.

I veckan köpte NM upp postföretaget Luleå Mail. Luleå Mail delar i dag en och en halv miljon brevförsändelser. Det blir mer än en fördubbling för Norrbottens Media. Bland storkunderna finns OKQ8, Luleå Energi och HSB norr. Ett tiotal anställda följer nu med i köpet till Norrbottens Media.

– Det ger oss en oerhörd kompetens.

De stora kunderna har varit positiva till affären. Nu når de ut till hela Norrbotten – till ett lägre pris, menar Bergström. Pengarna som dras in i den nya verksamheten ska gå till NM:s huvuduppdrag – lokaljournalistik.

– Vi är ju i en digital omställning. Och det är klart att det kostar pengar.

Allra störst är ett nytt avtal med en postgigant – riksföretaget Bring CityMail (BCM).

– De är störst i landet vid sidan om PostNord, säger Leif Bergström.

BCM har 10-12 miljoner försändelser per år i Norrbotten. Norrbottens Media kniper avtalet från PostNord och konkurerar därför på allvar med start den sista veckan i mars.

– Vi är också miljömässigt bättre än konkurrenten. All deras post i Norrbotten samlas in i Umeå, medan vi samlar in all post i Luleå. Dessutom vill vi växa in i länet på sikt.

Näthandeln växer och Bring CityMail har en stor del av den kakan. Med andra ord kommer tidningsbuden kunna dela ut brevlådestora nätprodukter som böcker, filmer och kosmetika. Det gör att NM distrubution troligtvis kommer behöva fler eller större bilar. Norrbottens Media har också börjat dela ut flera nya gratistidningar som ger klirr i kassan. En förhoppning av satsningarna är också att priset för att prenumerera ska bromsas.

– Dessutom ser vi att många kommer att få tidningen tidigare på morgonen, säger Leif Bergström.

Vad gäller det?

Lokaljournalistiken kan tjäna pengar på att dela ut post.

Därfor storsatsar Norrbottens Media, som äger NSD, på post- och paketutdelning i Norrbotten.

Med tanke på att tidningsbuden når varenda brevlåda i Norrbotten redan i dag så finns det muskler för att klara av uppdraget.

Pengarna ska gå tillbaka den lokala journalistiken och till tidningsdistributionen.

Norrbottens Media har nu köpt upp det lokala postföretaget Luleå Mail.

Dessutom har de tecknat ett avtal med giganten Bring CityMail som når ut i hela länet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!