Stoppat spårbyte skapar storbråk

Det avbrutna spårbytet på sträckan Bastuträsk- Boden har skapat en infekterad debatt. SJ, Green Cargo och Norrbottens logistikråd med SSAB i spetsen riktar skarp kritik mot Trafikverkets beslut.

Från Göteborg. Emma Sundberg hade sittplats på resan som tog över 17 timmar.

Från Göteborg. Emma Sundberg hade sittplats på resan som tog över 17 timmar.

Foto: Kurt Engström

Norrbotten2014-12-22 16:29

Samtidigt som fullsatta tåg rullar mot Norrbotten med julfirare rasar en debatt om en 17 mil lång järnvägssträcka på stambanan. Den har varit i dåligt skick under lång tid. Efter flera urspårningar och sprickbildningar har hastigheten för tågen satts ner.

– Om vi inte kan få lönsamhet på nattågstrafiken till övre Norrland äventyras den. Under juli månad kom nattågen norrut i tid en enda dag och nu måste vi fortsatt hålla ner farten på sträckan, säger Crister Fritzon, vd vid SJ.

I den ursprungliga planen skulle bytet av spåren vara klar 2016. Nu har arbetet avbrutits av Trafikverket och bytet är inte klart förrän 2020.

När tåget från Göteborg anländer till Luleå på måndagen kommer det något tidigare än tidtabellen, 11.52. Resenärerna är trots allt nöjda.

Malin Gjörup och dottern Thea, 13, från Stockholm, åkte sovvagn.

– Vi har åkt tåg i tolv timmar. Det har gått bra, säger de.

Nu ska de fira jul med familjen i Luleå.

Emma Sundberg kommer gående med ett stort paket på armen.

– Jag har haft sittplats och rest i 17 timmar från Göteborg. Det gick jättebra. Jag kommer hem för att fira jul med mamma och pappa, säger hon.

Även om just det här tåget var i tid är ledningen för SJ oroad över utvecklingen.

På måndagen gick vd:n Crister Fritzon ut och var mycket kritisk till Trafikverkets beslut att lägga vissa projekt i malpåse. Bland annat handlar det om sträckan Boden- Bastuträsk. Spårbytet avbryts och alla operatörer för såväl gods- som persontrafik har haft problem med inställda tåg och förseningar.

–  En svår situation för nattågen till övre Norrland blir ännu svårare. Det senaste året har de drabbats av någon form av driftstörning nästan varje dag, säger Crister Fritzson.

Nu har Norrbottens logistikråd, där bland andra LKAB, Ferruform, Gestamp Hardtech, SSAB och Billerud Karlsborg ingår, gjort ett gemensamt uttalande där de kritiserar Trafikverket för de uppskjutna spårarbetena på stambanan.

Enligt skrivelsen kostar varje försening, inställt tåg och andra störningar i trafiken samhället 100-tals miljoner.

Även Jan Kilström, vd för transportföretaget Green Cargo, är upprörd.

– Det här är inte vilken liten bana som helst. Det är godsstråket mellan norra Sverige, övriga landet och kontinenten, säger han.

Risken är nu att järnvägsgods drivs ut på vägarna istället, anser Jan Kilström.

NSD har dessutom tidigare rapporterat om Norrtåg som har problem på grund av de uppskjutna spårarbetena. Resan mellan Luleå och Umeå tar 4,5 timmar istället för 3,5. dessutom har företaget tvingats lägga ner två turer, vilket har lett till att resenärerna blivit färre.

NSD har sökt Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm för en kommentar, utan att lyckas, men till Dagens Nyheter säger han att verket hade räknat med att få de extra pengar som fanns i den nya regeringens budget, men eftersom det inte blev så måste planerna ändras.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!