Det var i början av februari - den så kallade Svarta måndagen - som E4 utanför Luleå förvandlades till en katastrofzon.
Inom loppet av några timmar skedde en dödsolycka i Gäddvik och över 30 personer skadades i ett 20-tal olyckor i samband med seriekrockar.
Nu går SMHI går ut med en Klass 1-varning inför måndag kväll fram till tisdag förmiddag.
Uppemot 15 cm snö väntas både längs kusten och Norrbottens inland tillsammans med en frisk sydlig vind som medför risk för drivbildning på vägarna.
Ingen oro
Men Håkan Äijä, chef för Trafikverkets underhållsområde Nord, är inte orolig.
- Nej. Problemet i början av februari var att vädret som kom, med kylan och all snö som yrde, var inte prognostiserat, vilket gjorde det hopplöst för oss. Vår entreprenör BDX var ute redan tre-fyra på morgonen men det hjälpte inte. Olyckorna innebar ju att trafiken stängdes av helt i perioder, vilket ställde till det ytterligare, säger Håkan Äijä, chef för Trafikverkets underhållsområde Nord.
"Inga bekymmer"
Normalt är det Trafikverkets entreprenörer - BDX i Luleå, NCC, Svevia eller Peab i övriga länet - som ansvarar för beredskapen när SMHI går ut med Klass 1-varning.
- Först vid Klass 2-varningar eller värre höjer vi beredskapen på Trafikverket i samverkan med länsstyrelsen och andra myndigheter. Jag förväntar mig inga bekymmer kommande dygn, säger Håkan Äijä, Trafikverket.
God beredskap
Stig Degerman, platschef på BDX i Luleå, har god beredskap inför snöovädret.
- Vi har åtta plogenheter längs E4 som står beredda med inställelsetid på en timme. Vi har också extraresurser, om det behövs.
Värsta scenariot är när snöoväder kommer i rusningstrafik.
- Men nu kommer ovädret snarare vid klockan 22-23 i kväll. Vi har säkert plogat det stora vägnätet innan rusningen kommer igång i morgon bitti.
- Men viktigast är att bilisterna kör försiktigt, säger Stig Degerman, BDX.