– I grunden handlar det om likvärdighet, säger Luisella Galina Hammar, undervisningsråd på Skolverket.
Förändringarna syftar till att ge eleverna bättre stöd från början så att de snabbare ska komma ut i den vanliga skolan. Skolinspektionen har granskat nyanlända elevers utbildning och funnit att den på många håll inte varit tillräckligt stimulerande och individanpassad, förklarar Luisella Galina Hammar.
Nyanlända elevers mottagande och skolgång organiseras på många olika sätt i landet. Efter årsskiftet får en elev undervisas i förberedelseklass i maximalt två år, och det är inte tillåtet att en elev får all sin undervisning i förberedelseklass.
– Att komma ut i den ordinarie undervisningen är viktigt också av andra aspekter, till exempel att träffas, umgås och samarbeta med fler jämnåriga, säger hon.
Elevernas kunskaper ska också bedömas noggrannare så att de tidigt kan placeras i rätt årskurs och undervisningsgrupp. För detta tas ett nationellt kartläggningsmaterial fram, vilket också syftar till att kunskapsutvecklingen bättre ska kunna följas upp.
Nyanlända elever har samma rätt till anpassningar och särskilt stöd som andra elever.