Semestern: Frukost går före wifi

Nu närmar sig sommaren med stormsteg och många har bokat en utlandssemester. Här är vad som lockar oss svenskar.

Foto: Petra Älvstrand

Norrbotten2018-05-28 08:25

För de flesta är sommarens semesterresa årets stora händelse. Nyligen genomförde hotell- och resesöksajtenmomondo.sesin årliga undersökning kring svenskarnas resebeteende. Undersökningen visar bland annat att nästan en tredjedel av alla svenskar helst spenderar sina pengar på just att resa och att vi även är måna om att spara pengar inför semestern. På frågan om vad de gör för att ha råd med en semesterresa svarade 42 procent av svenskarna att de regelbundet sparar pengar till sitt resande.

Svenskarna sparar inte heller på krutet när det kommer till boendet, då sex av tio (61 procent) väljer att bo på hotell. Vi vill ha nytvättade, krispiga lakan och fluffiga kuddar och inte minst – hotellfrukost. Hela 66 procent svarade att det är av yttersta vikt att frukosten ingår när de väljer hotell, följt av gratis wifi (52 procent) och, föga överraskande, närhet till stranden (34 procent).

När momondo tittat på var svenskarna har sökt resor inför sommaren visar det sig att Bangkok ligger i toppen med flest antal sökningar tätt följt av spanska destinationer. Till Bangkok vill svenskarna resa ganska tidigt på sommaren, redan i mitten av juni, medan de mest sökta resorna till Spanien återfinns senare, kring slutet av augusti. Sammanfattat ligger strandsemestrar i topp när det kommer till årets sommarplanering.

Så vill vi svenskar resa i sommar

• 44 % av svenskarna planerar en strandsemester 2018

• 30 % av svenskarna föredrar generellt att spendera pengar på att resa

• 42 % av svenskarna sparar regelbundet pengar för att ha råd med semester

• 29 % av svenskarna föredrar att spara pengar på shopping under semestern, men bara 16 % väljer att spara pengar på sightseeing och utflykter

• 61 % av svenskarna föredrar att bo på hotell

• De tre viktigaste faktorerna när svensken ska välja hotell är följande: 1. Frukost ska ingå i priset (66 %), 2. Gratis wifi (52 %), 3. Hotellet ska ligga i nära anslutning till stranden (34 %)

Undersökningen är utförd av Cint på uppdrag av momondo, under perioden 9-17 januari 2018, bland 1 025 svenskar i åldrarna 18-65 år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!