EU-regler hindrar ännu sänkt skatt på biobränsle

S och C vill låta reduktionsplikten vara och istället sänka skatten på biobränsle. Det skulle sänka dieselpriset med över en krona, men än sätter EU stopp.

Sänkt skatt på biodrivmedel skulle göra det billigare för de som tankar ren biodiesel men även sänka priset med över en krona för de som tankar vanlig diesel, enligt förslaget.

Sänkt skatt på biodrivmedel skulle göra det billigare för de som tankar ren biodiesel men även sänka priset med över en krona för de som tankar vanlig diesel, enligt förslaget.

Foto: Anders Wiklund/TT

Norrbotten2022-03-26 14:00

Inför vårbudgeten har flera partier lagt förslag om att sänka priserna på bensin och diesel. Ett är att Centerpartiet vill slopa skatten på biodrivmedel som blandas in genom reduktionsplikten, enligt partiet skulle det sänka dieselpriset med 1,10 kronor per liter och bensinen med ungefär 35 öre. Det hindras av EU, men förhoppningen är att få in det i EU:s nya energiskattedirektiv från 1 januari 2023.

Den socialdemokratiska regeringen trycker också på för att det ska ändras i EU:s energiskattedirektiv, som har en miniminivå som medlemsländerna inte får gå under, enligt riksdagsledamoten Fredrik Lundh Sammeli (S).

– Att sänka skatten på biodrivmedel är viktigt och något statsministern också driver i EU, här behövs en förändring för dagens modell motverkar nödvändig omställning. Vi pausar reduktionsplikten också men ska samtidigt komma ihåg att inblandning av biodrivmedel är bästa sättet att öka vår självförsörjning och minska vårt beroende av fossila drivmedel i form av till exempel rysk olja och gas, säger han.

Centerpartiet vill se en kompromiss mellan förslagen från S och M. Linda Modig (C) säger att de bejakar M-förslaget om att kraftigt sänka energiskatten på bensin och diesel, men de gillar att S vill låta reduktionsplikten vara och sänka drivmedelsskatten till EU:s miniminivå i fem månader, medan M vill göra det i tre månader.

– Vi tycker det är det långsiktigt hållbara nu när vi verkligen behöver göra oss av med beroendet av fossil olja, gas och Putin. Vi vill göra mer för att minska utsläppen och nå klimatmålen men det är inte rättvist att boende och företag på landsbygden tvingas stå för notan, säger hon.

Om EU-länderna inte går med på att Sverige sänker skatterna bör staten ta kostnaden, så att det inte slår mot bilägare och företag.

– Vi måste parera de här skenande kostnaderna för oss som bor på landsbygden och är beroende av bilen, säger Linda Modig.

En riksdagsmajoritet med M, SD, KD, L och V har kört över regeringen vilket tvingar finansministern att ta frågan om sänkt skatt till EU. Mattias Karlsson (M) tror att alla partier i riksdagen ställer sig bakom sänkt skatt på biodrivmedel, men de vill även sänka skatterna på diesel och bensin.

– Vi bedömer att fem kronor ger effekt för hushållen och lantbruken. Vi ser just nu en enorm prisökning på livsmedel, säger han.

Centerpartiets förslag

■ Vill likt S sänka bränsleskatten i fem månader, men med Moderaternas föreslagna nivå på 5 kronor för diesel och 4 kronor för bensin. Det är dock under EU:s miniminivå och måste förhandlas och godkännas av de andra EU-länderna.

■ Öka den inhemska produktionen av biodrivmedel och behålla reduktionsplikten på 30,5 procent för diesel och 7,8 procent för bensin.

■ Maximal sänkning av dieselskatten för jordbruket med 4,60 kronor per liter, retroaktivt från januari till juli 2022 och ett år framåt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!