Eva Lindgren, lektor vid institutionen för språkstudier vid Umeå universitet, har tillsammans med Kristina Belancic, doktorand, analyserat kursplanen för svenska och samiska i årskurs sex i sameskolan. Den färdiga studien visar att målen för samiskan inte är lika ambitiösa som de för svenskan, trots att ett övergripande mål är att eleverna ska bli tvåspråkiga. I en jämförelse av kursplanerna framgår att det definieras många fler sammanhang där eleven ska kunna använda svenskan, än samiskan.
Sameskolan är idag en grundskola, med årskurserna 1-6, och finns i Norrbotten och Västerbotten. Sameskolan ska föra vidare den samiska kulturen till nya generationer. Enligt Eva Lindgren är kursplanerna inkonsekventa i sin syn på språken.
– Detta gör att barnen blir bättre förberedda för att ta till sig ny kunskap i andra skolämnen, t.ex. samhällskunskap på svenska än på samiska. Läroplanen erbjuder alltså inte lika möjligheter för elever att utveckla det samiska och det svenska språket trots att det är ett av målen, säger Eva Lindgren.
I en studie som Eva Lindgren och Kristina Belancic refererar till i forskningsrapporten exponeras elever på sameskolan i liten grad för samiska utanför skolan, då de inte läser böcker, ser tv-serier eller filmer på samiska. Skolan spelar därför en stor roll för hur duktiga eleverna blir på samiska. I rapporten framför författarna förslag på hur utbildningen i samiska kan förstärkas, och de lyfter bland annat att sameskolan borde byggas ut till att omfatta även gymnasiet och hela grundskolan.