■ Socialdemokraterna
• Vill sänka skatten med 1,30 kronor litern vid pump perioden 1 juni–31 oktober.
• Frysa reduktionsplikten på 30,5 procent för diesel och 7,8 procent för bensin till 2024.
• Pausa BNP-indexeringen för 2023 så att priset inte räknas upp med förändringen av konsumentprisindex och schablonen på 2 procentenheter.
Kostnad: 4,6 miljarder kronor
■ Sverigedemokraterna
• Vill från 1 juli sänka bränsleskatterna med 2 kronor och minska reduktionsplikten till 5 procent för diesel och 2 procent för bensin.
• Sänka momsen från 25 till 6 procent 1 juli–31 december.
• Total sänkning med 9,45 kronor för diesel och 6,50 kronor för bensin.
Kostnad: 34,5 miljarder kronor
■ Moderaterna
• Vill sänka energiskatten till EU:s miniminivå i tre månader och begära undantag för att i tre månader ta bort skatten på diesel och sänka lika mycket för bensin.
• Slopad reduktionsplikt i tre månader, eller sätta ner till 2021 års nivåer: 26 procent för diesel och 6 procent för bensin.
• Sänka priset vid pump med runt 5 kronor medan sänkningen med 50 öre som redan aviserats tidigareläggs.
Kostnad: 5,5 miljarder kronor
■ Kristdemokraterna
• Vill slopa energiskatten på bensin och diesel i april, maj och juni och därmed sänka literpriset med 3 kronor för diesel och 5 kronor för bensin. Slopa koldioxidskatten på diesel för jord- och skogsbruket i ett år: 2,90 kronor per liter.
• Sänkt reduktionsplikt för diesel från 30,5 till 6 procent.
• Totalt sänka dieseln med 9 kronor och bensinen med 5 kronor.
Kostnad: 7 miljarder kronor
■ Vänsterpartiet
• Vill ha tillfälligt pristak på 18 kronor, med någon slags avdrag för mackarna och att staten tar kostnaden.
• Vill sänka reduktionsplikten ”kraftigt”. De 6 procent som angetts av andra partier kan vara rimligt, enligt partiet.
■ Centerpartiet
• Vill sänka skatten på förnybart och genom reduktionsplikten minska priset med 1,10 kronor för diesel och 35 öre för bensin.
• Vill ge jordbruket högsta återbetalning av dieselskatten enligt EU-rätten.
Kostnad: 3,5 miljarder kronor
■ Liberalerna
• Vill tidigarelägga sänkningen med 50 öre och öppnar för sänkt energiskatt, men inte koldioxidskatten. Stöttar förslag i finansutskottet som sänker priset vid pump och vill ändra reduktionsplikten, men oklart hur mycket.
■ Miljöpartiet
• Vill inte sänka skatten på bensin och diesel, med hänvisning till att Sverige och EU måste bryta oljeberoendet.
• Vill inte sänka reduktionsplikten.