Dieselpriset närmar sig 22 kronor litern. Måste politikerna agera? En rundringning bland Norrbottens kommunalråd visar på en bred enighet i frågan.
Gunnar Selberg (C) i Kiruna konstaterar att dieselpriset har "dragit iväg alldeles ohyggligt". Att ha lägre drivmedelsskatt på landsbygden än i städerna är ett alternativ, men han tycker att "särtaxor" är knepiga och öppnar upp för mygel.
– Jag vet inte, det är ändå viktigare att de som bor i Karesuando kan pendla till Kiruna än att de som sitter innanför tullarna i Stockholm kan ta bilen. Jag tankade härom dagen och det kostade över 1 500 kronor. Det känns inte så länge sedan det brukade gå på 800 så det blir ett wake up-call. Man ska nog inte störa marknaden för mycket men när det är så stor del som är skatter, som dessutom följer med upp när priserna stiger, så behöver de sänkas. Vi kan ju inte säga till oljebolagen hur mycket de kan ta ut, säger han.
Selberg jämför läget med grodor som inte märker att de håller på att dö i grytan.
– Hade man för två år sedan sagt att man vill betala 16 kronor så hade folk tyckt att man är tokig. Det är som kokande grodor som vänjer sig vid allt, men spontant kan 16-17 kronor vara rimligt.
I Övertorneå svarar Tomas Mörtberg (C) att läget är "alldeles horribelt". Många tornedalingar tankar lite billigare på finska sidan, men han är själv lantbrukare och räknar med 150 000 kronor i ökade bränslekostnader. Lägg till ökade kostnader för foder och gödsel på det.
– Det här tar död på allt. Vi här uppe kan inte köpa elbilar heller för det finns ingen laddinfrastruktur än. Vi har en laddare vid kommunhuset men det är nog den enda i kommunen, säger han.
Partikollegan lite längre söderut, i Haparanda, Sven Tornberg (C) instämmer. Han tror att bönder och åkerier tappar konkurrenskraft mot exempelvis Finland, som inte har lika stor reduktionsplikt och lite lägre drivmedelsskatter.
– Det är ingen hemlighet att de allra flesta tycker att det kostar för mycket och det tycker nog jag också. Personligen bor jag i stan och klarar det med bra lön och så, men man måste tänka på de som inte gör det, säger han.
På tisdagen meddelade Annie Lööf (C) att partiet vill sänka kostnaderna för bilister på landsbygden från den 1 juni. Enligt förslaget skulle dieselpriset sjunka med drygt en krona. "Det är utsläppen som ska jagas, inte bilisterna", säger hon.