Så ökar du värdet på ditt företag

Ha en genomtänkt affärsplan, gör dig själv umbärlig och ha roligt så kommer du långt. Det menar företagsmäklaren Peter Kieri som ger några tips på hur du uppnår ett framgångsrikt företag.

En av de grundläggande drivkrafterna som företagare borde ha enligt Peter Kieri: ”Ha roligt och brinna för det du gör”.

En av de grundläggande drivkrafterna som företagare borde ha enligt Peter Kieri: ”Ha roligt och brinna för det du gör”.

Foto: Jenny Stjernstroem

Norrbotten2019-10-14 07:00

För att lyckas med sitt företag finns det flera saker att tänka på. Bland det mest grundläggande är att ha en genomtänkt affärsidé med något unikt att erbjuda samt lägga kraft på att marknadsföra och på så sätt sticka ut till kunderna.

– Fundera på och var tydlig med vilka kunder vänder du dig till och vad du erbjuder dem, säger Peter Kieri, företagsmäklare och delägare i Svensk Företagsförmedling.

Likväl som du gör en affärsplan när du startar företaget, rekommenderar Peter Kieri att du även gör en så kallad exitplan, så du är redo den dagen det är dags att sälja företaget.

– Förr eller senare är det dags att sälja företaget och chansen är större att man får mer betalt om det är ordning och reda i verksamheten och att man har planerat för försäljningen sen innan.

Det är en hel del saker som påverkar hur mycket ett företag är värt. Men framför allt handlar det om vilka ekonomiska resultat verksamheten gör.

– Det styr väldigt mycket vilket värde man uppnår på sitt företag. Kan man jobba med effektiviseringar och marginaler till exempel? Ökar man lönsamheten ökar man även värdet på bolaget.

Det är viktigt att ha ordning och reda i hela företaget. Allt från rutiner, processer, dokument men också hur det ser ut rent fysiskt i lokalerna. Det höjer företagets värde vid en framtida försäljning, men det ökar sannolikt också lönsamheten redan i dag, enligt Peter Kieri.

– Det brukar vara så att om det är rent och snyggt i företagets lokaler är det sannolikt även ordning och reda i alla delar av verksamheten, till skillnad från ett företag med stökiga och röriga lokaler.

Något som Peter Kieri menar är negativt för värdet däremot är när företaget är alltför beroende av sin ägare. Det vill säga när ägaren själv hanterar alla relationer med kunder och leverantörer, och fattar alla dagliga detaljbeslut.

– Det är alltför ofta som jag träffar företag där allt sitter i bakhuvudet hos ägaren, hen har koll på alla detaljer och fattar alla dagliga beslut. Det är en nackdel som man bör försöka minska.

I stället bör ansvaret för den dagliga driften fördelas på flera personer så att det rullar på även om ägaren inte är på plats, enligt Kieri.

– Ägarens ambition bör vara att göra sig själv umbärlig. Om allting styrs i detalj av ägaren blir det svårt för en ny ägare att ta över den dagen företaget ska säljas. Släpp lite på detaljkollen och delegera ansvar.

Det gäller också att tänka långsiktigt, följa sin affärsplan och vara målmedveten.

– Hårt jobb lönar sig. Det är likt en idrottsman. Ju mer man tränar desto bättre går det. Det gäller en företagare också.

Sist men inte minst ha roligt.

– Att bara hitta något man vill göra för att tjäna pengar räcker inte. En grundläggande drivkraft är att man brinner för det man gör.

Peter Kieris bästa tips

Ha en genomtänkt affärsplan och tydliga mål med verksamheten.

Ha ordning och reda i företagets alla delar (lokaler, processer, rutiner, dokument, etc).

Lägg mycket kraft på säljarbete och marknadsföring. Var tydlig med ditt kunderbjudande och företagets USPar (”Unique Selling Points”).

Förvärva ett annat bolag kan vara ett effektivt sätt att växa istället för att växa organiskt.

Knyt till dig bra rådgivare i form av styrelseledamöter med relevant kompetens.

Gör en exitplan så du är förberedd för en framtida försäljning av företaget.

Ha roligt och brinn för det du gör.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om