Så här ska dieselbilarna räddas

Dieselförbud närmar sig i världens städer, men nu har brittiska forskare hittat en ny teknik som kan rädda dieselbilarna.

I bussfilen. Så här får man inte köra. En personbil har kört i filen som gäller endast för bussar på Skeppbrogatan, från korsningen Timmermansgatan ned till Kungsgatan. Avsiktligt eller på grund av feltolkning av skyltar är frågan.

I bussfilen. Så här får man inte köra. En personbil har kört i filen som gäller endast för bussar på Skeppbrogatan, från korsningen Timmermansgatan ned till Kungsgatan. Avsiktligt eller på grund av feltolkning av skyltar är frågan.

Foto: Eija Dunder

Norrbotten2018-03-26 08:11

Regeringen har gett de svenska kommunerna rätt att införa miljözoner. Från 2022 kan dieselbilar som inte uppfyller Euroklass 6 förbjudas i stadskärnorna. Målsättningen är renare luft och att komma ifrån de farliga kväveoxiderna (NOx).

Men nu har brittiska forskare kommit en lösning på spåren som reducerar 98 procent av personbilarnas utsläpp. Tekniken kan lanseras inom två år.

Många av dieselbilarna använder vätskan AdBlue för att fånga kväveoxider, men den tappar effektivitet i bilköer när avgaserna blir kalla.

Vid Loughborough University har man utvecklat systemet ACCT (ammoniacreation and conversion technology) skriver nyteknik.se.

I en kammare monterad på avgassystemet konverteras AdBlue till en ammoniakrik ACCY-vätska, som fortsätter att vara högeffektiv även vid låga avgastemperaturer.

De första testerna visar att ACCT-systemet kan fånga 98 procent av avgaserna mot 60 procent för dagens Euro 6-system. Om forskarna får rätt stöd för uppfinningen kan tekniken alltså vara på marknaden inom två år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!