S-löftet om E10 - hur gick det?

En blivande statsminister kom med besked om dödens väg en sommardag innan valet. Men vad hände med löftet om E10 egentligen?

NOLIA. Stefan Löfven kom till Nolia med flera löften 2014. Bland annat att sätta igång bygget av Norrbotniabanan och tidigarelägga upprustningen av E10.

NOLIA. Stefan Löfven kom till Nolia med flera löften 2014. Bland annat att sätta igång bygget av Norrbotniabanan och tidigarelägga upprustningen av E10.

Foto: Göran Ström

NORRBOTTEN2015-11-25 12:44

Det var fullt med folk framför scenen då Stefan Löfven kom till Nolia i Piteå i augusti 2014.

Glada partikamrater hade tagit emot honom i Socialdemokraternas monter.

En reporter frågade Löfven vad han ville göra åt den hårt kritiserade E10, "Dödens väg".

Vägen hade varit en het fråga i den norrbottniska valrörelsen, och partiledaren var förberedd.

– På tio år har 26 människor dött och 101 har fått allvarliga skador. Det talar sitt tydliga språk, sa Stefan Löfven och fortsatte:

– Under en Socialdemokratisk regering kommer en tidigareläggning av utbyggnaden av E10 att prioriteras.

Nu är det vinter i Norrbotten – den årstid som E10-trafikanterna påverkas mest av. Nu blir en redan smal väg ännu smalare av snödrevet. Långtradarna kommer ännu ett år att fastna i Muorjevaarabacken. Halkan kommer att märkas i blidvädret vid Räktforsen.

Hur gick det med löftet om E10 - egentligen? Blir det någon tidigarelagd utbyggnad när Stefan Löfven nu blivit statsminister?

Svaret får du i NSD:s stora reportage om Dödens väg. Vi publicerar det torsdag, 26 november.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!