I höstas klubbades Region Norrbottens nya kulturplan för åren 2023-2026 i fullmäktige, efter dialoger med kommuner, kulturskapare, samer med flera samt ett 40-tal remissvar från bransch- och intresseorganisationer, föreningar och professionella kulturprofiler.
Nu har regionen paketerat planen som ett pastellfärgat, tv-spelsinspirerat "workshop-material" med brädspel, pennor och idékort som förväntas stimulera till samtal och fantasi hos länets tjänstemän, föreningar och kulturutövare.
– Ett kreativt sätt att levandegöra kulturplanen som politiskt dokument men också med ett underifrån-perspektiv där vi har lyssnat in vilka behov och förutsättningar som finns för kulturlivet i Norrbotten, säger Janus Brandin, regional utvecklingsdirektör och tillförordnad kulturchef.
Med materialet hoppas han att diskussionen kring kulturens roll hålls igång bättre, jämfört med tidigare.
– Vi vill inte att kulturplanen ska bli ännu en "hyllvärmare". Därför kan exempelvis brädspelet användas som inspiration.
Totalt 200 "kit" (askar) tillverkades och uppdraget gick till Yours kommunikationsbyrå, som fakturerade cirka 950 000 kronor.
– I det ingår tryckkostnader och grafisk design men Yours deltog också i workshops för att samla in material.
Brandin betonar varför kulturplanen är så viktig, mot bakgrund av länets gröna industriomställning, och han pekar på olika avgörande utvecklingsområden.
– Utöver Barn och unga och Digitalisering lyfter vi Gestaltade livsmiljöer. Vi måste revitalisera samhället tillsammans med kommunerna, stadsbyggnadskontoren och politikerna, så att vi bygger ett mer attraktivt län.
Kulturplanen tar upp spelindustri, digitalisering och ung kultur. Varför satsar ni då på ett "analogt" paket, med brädspel och pennor?
– Det ena utesluter inte det andra. Är det något som pandemin lärde oss är det att Teams-möten kan vara utmärkt ibland, medan vissa saker lämpar sig bäst för fysiska samtal.
Att den färgglada kulturkampanjen sker samtidigt som regionen plågas av en vårdkris, med sjukhuspersonal som går på knäna och brist på vårdplatser, ser inte Janus Brandin som en motsättning – tvärtom.
– Norrbotten har inte råd att inte satsa på kulturen. Om vi lägger ner all kultur och regional utveckling, vill inte folk flytta hit. Kulturen är grunden för bra vård, skola och omsorg, ett samhälle där folk vill leva och betala skatt. Därför måste vi våga satsa men också vara smarta med våra resurser.
Förra mandatperioden, när Kenneth Backgård och Sjukvårdspartiet styrde med M och C, innebar en ekonomisk prövning för den regionala kulturverksamheten, där Norrbottensmusiken och Norrbottens museum ingår, liksom regionbiblioteket och finansieringen av många kultur- och fritidsföreningar.
– Vi hade besparingskrav på fyra miljoner kronor årligen, med ”osthyvling” inom alla områden. Många verksamhetsbidrag stryptes till föreningarna och vår personalstyrka blev också mindre. En tuff period, det går inte att sticka under stolen med.
2023 års budget ligger på 126 miljoner kronor, ett tillskott med cirka tio miljoner kronor jämfört med i fjol.
– Ett nytt och bättre läge nu. Vi har överlag en positiv framtidstro i Norrbotten och då är det oerhört välkommet att politikerna ser att kulturen är viktig, säger Janus Brandin.