Postnord satsar på ny elbil

I dagarna levereras nya elbilar till Postnord i Sverige. Minst en av dessa bilar ska enligt uppgifter användas i Luleå.

Postnord satsar på elbilar.

Postnord satsar på elbilar.

Foto: Adam Wrafter/SvD/TT

Norrbotten2017-10-01 11:51

Postnord vill satsa på eldrivna fordon för tätortsutdelningen. I dagarna kommer 100 elbilar av märket Garia att levereras till Postnord i Sverige och Luleå ska, enligt uppgifter till Norrbottens media, få en av bilarna. Bilen är himmelsblå till färgen och kan köra i normal bilhastighet.

– Den har backkamera och skivbromsar och allt man kan begära, säger Olle Sjöström som är huvudskyddsombud för Postnord i norr.

På grund av batteritiden kommer bilen mest att användas i tätort.

Enligt en rapport från Post- och telestyrelsen ska Postnord haft problem med nuvarande fordonsflotta. I rapporten från i år står det: "Delar av fordonsflottan är föråldrad, brister i underhåll eller är kapacitetsmässigt otillräckliga så att förseningar uppstår". Mikael Lidholm, förhandlingsansvarig på Seko för posten i nord, bekräftar att många bilar behöver mycket service.

– I Västernorrland händer det att man hyr in mobila serviceföretag och att postutdelaren får tälta bredvid bilen på natten för att fortsätta nästa dag, säger han.

Detta ska ha skett även under kalla vintrar.

Olle Sjöström är skyddsombud för Postnord i norr, och han säger att flottan inte är gammal med hårt utnyttjad.

– Det är ju så att vi har full utnyttjandegrad, de snurrar väldigt mycket på långa sträckor och servas därefter, säger Olle Sjöström.

Han känner inte till att någon mobil servicefirma skulle användas men medger att det ett par gånger per år händer att bilarna behöver bogseras. I Norrbotten belastas bilarna extra eftersom att Postnord samkör med dotterbolaget som distribuera tidningar. Tidningsdistribution har inga egna fordon.

Varför har inte tidningsdistributionen egna bilar?

– Fordon som står är oekonomiskt, det förstår gemene man. Men sen är det en fråga om ekonomi och att förhandla in grejer, säger Olle sjöström.

Regionchefen Mikael Salomonsson delar inte bilden av en föråldrad flotta.

– Jag har en tydlig bild av att vi har en god struktur, och serviceplan. Det händer att fordon går sönder men det sköter vi på ett bra sätt. Det är ingen hemlighet att det är en utmaning att köra i glesbygdstrafik men långa körsträckor och långt till verkstaden.

Tidigare har företaget satsat på elbilar från ett spanskt företag under namnet Comarth men företaget gick i konkurs och enligt utredningen från Post och telestyrelsen skapade detta förseningar i utdelningen. Mikael Salmonsson säger att Comarth, trots detta levererat fler än 300 bilar enligt upphandling.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!