Novembermörkret har anlänt, och utan snö som skulle kunna ljusa upp tillvaron återstår ett kompakt mörker för den som rör sig i trafiken.
– Den här årstiden blir det väldigt mörkt, asfalten blir otroligt svart när det regnar ute och det innebär att siktsträckan blir väldigt kort, säger Daniel Petterson.
Med sådana trafikförhållanden blir det ännu viktigare att anpassa hastigheten efter vädrets förutsättningar - och komma ihåg att hastighetsskyltarna anger den högsta hastigheten och ingenting annat.
– Ibland finns det en allmän uppfattning att man måste köra minst det som står på hastighetsskyltarna. Alldeles för många kör fortare än vad de borde göra.
– Om det är så mörkt som det är nu, det regnar, och det kanske inte alltid finns viltstängsel, då kanske man inte kan köra mer än 70-80 även om det står 100 på skylten för att ha en chans att stanna om det dyker upp något.
Enligt lag måste bilister anpassa hastighet efter förutsättningar såsom vägens skick, bilens skick, väderlek, sikförhållanden och liknande. Trots det är det svårt att bli bötfälld för att ha kört för fort i mörker, eller för att det regnar. Enligt Daniel Petterson finns det ett glapp mellan vad reglerna säger och vilka straff som finns att utdela.
– Man kan inte bli dömd för vårdslöshet i trafik om man kör 100 på 100-väg även om det är blankis, tyvärr.
– Det är lite grann som att det är förbjudet att gå mot rött ljus, men det finns inget straff för det. Man bryter definitivt mot reglerna men det är svårt att bli dömd.