Polisen ska stoppa yrkesförare oftare än vanligt

Den här veckan fokuserar polisen på att upptäcka bristfälliga fordon och förare som bryter mot reglerna kring kör- och vilotider.

Under vecka 42 ska trafikpolisen fokusera på att kontrollera så att yrkesförarna håller sina kör- och vilotider, men också att utländska företag som kör inom Sverige har alla tillstånd i ordning.

Under vecka 42 ska trafikpolisen fokusera på att kontrollera så att yrkesförarna håller sina kör- och vilotider, men också att utländska företag som kör inom Sverige har alla tillstånd i ordning.

Foto: Sabina Nilsson

Norrbotten2020-10-13 10:44

– Förare som exempelvis kör för länge utan rast eller har för kort dygnsvila är en säkerhetsrisk i trafiken, både för sig själv och för andra trafikanter. Därför lägger vi stort fokus på att kontrollera förares kör- och vilotider, säger poliskommissarie Erling Andersson vid polisens nationella operativa avdelning, NOA.

Polisen gör extra kontroller av utländska åkerier som kör inrikestransporter i Sverige, cabotage.

– Det är inte ovanligt att utländska åkerier utför fler inrikestransporter i Sverige än vad som är tillåtet. Från januari fram till den 30 september i år har drygt 190 ärenden avseende olaga cabotage överlämnats till Transportstyrelsen, säger Andersson.

Cabotage

• Cabotage innebär att utländska transportföretag stationerade inom EU under vissa förutsättningar har rätt att genomföra inrikestransporter i ett annat EU-land

• Bryter företaget mot reglerna är det olaga cabotage vilket brukar leda till en sanktionsavgift på 40 000 kronor

Källa: Polisen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!