Pajala, Överkalix och Övertorneå slapp helt personskador på kommunernas vägar. Sören Kieri är VA- & gatuarbetsledare på Övertorneå kommun och har svårt att sätta fingret på vad avsaknaden av olyckor beror på.
– Vi försöker sanda på vintertid och hålla efter så mycket som möjligt. Men det mesta underhållet är ute på entreprenad, säger han.
Inte heller Rune Blomster, teknisk chef på Pajala kommun vet varför kommunen slapp personskador på sina vägar under förra året.
– Vi skyltar och vi har gupp. Dessutom är många vägar är i ganska dåligt skick eftersom kommunen är fattig, så det går inte att köra så fort på dem, säger han.
Rune Blomster påpekar också att kommunen har hand om mindre gator, med hastighetsbegränsningar på 40 till 50 kilometer i timmen.
I Luleå däremot skadades eller dödades 248 personer under 2012. Det blir alltså 331 skadade eller dödade per 100 000 och placerar Luleå på plats 266 av 290.
– Det hade jag inte en aning om. Jag trodde inte vi hade så mycket personskador, säger Niklas Öhman, som är produktionsledare på Luleå kommun.
Under förra året skadades eller dödades 246 personer per 100 000 i Göteborg, vilket gör att Sveriges näst största stad har färre olyckor per person än Luleå. Att Luleå ligger ett hundratal mil längre norrut kan ha med det att göra.
– Här har vi längre vinter. Jag kan tänka mig att vintern toppar olycksstatistiken ganska rejält med halkolyckor och sådant, säger Niklas Öhman.
För att minska halkolyckor sandar kommunen under vintern, men det finns även andra tillvägagångssätt för att minska olyckor året om.
– Vi försöker fixa till vägarna och så gör vi trafikmätningar och hastighetsmätningar, både på stora vägar och på villaområden.
Det är viktigt att resurserna för att minska olyckor hamnar där de behövs. Därför är kommunen noggrann med att undersöka hur mycket fordon som trafikerar en viss sträcka, och om fordonsförarna håller hastighetsbegränsningarna, innan åtgärder tas.
Utöver att arbeta med vägarna jobbar kommunen även med busshållplatser för att minska olyckor.
– Vi har byggt glashållplatser, så det syns om det är folk där. Ingen ska bli överkörd för att de kliver av bussen.