För många är påsken att åka iväg med familj och vänner till en solig fjällvärld för att njuta av vårvintern.
Ofta i kombination med skoter.
Och tyvärr – ofta med med alkohol i blodet.
Detta är en livsfarlig kombination, säger Karl-Erik Björkén från Rosvik.
Han är en av Norrbottens kunnigaste experter när det kommer till skoterfrågor. I tolv år var han aktiv i organisationen Snowfed. I dag arbetar han med att utbilda skoterförare. Och just nu är han orolig.
– Påsken är årets värsta helg här det kommer till olyckor. Ingen tvekan om saken.
Vad beror det på?
– Att många omdömeslösa förare ger sig iväg, antingen ut i fjällvärlden, eller om de ska åka och fiska. Och de kör på ställen som de inte behärskar. Det viktigaste jag lär mina elever är: om du kör på ett nytt ställe så var särskilt försiktig.
Den klassiska olyckan är när någon kör i hög fart på okänd terräng och kör på en stubbe eller liknande.
– Det finns många sådana olyckor. För några år sedan var det en pojke i Krokom som nyss fått en skoter av sina föräldrar. Han gav sig iväg och kom aldrig tillbaka. Han körde på en stubbe och bröt nacken.
En annan stor bov är alkoholen, även om Karl-Erik Björkén säger att det var värre förr.
– På 90-talet omkom mellan tio-tolv personer per år. Och alla undersöktes av rättsmedicinska avdelningen i Umeå. Det visade sig då att de i snitt hade 1,71 promille i blodet, vilket är oerhört mycket.
– Men även om det blivit bättre de senaste tio åren är alkohol än i dag en vanligt förekommande orsak till skoterolyckor. Och att sätta sig berusad på en maskin med 150-160 hästkrafter är livsfarligt. Det är som att sitta på en bomb.
I år är isarna hållbara i hela Norrbotten under påsken. Däremot har det kommit mycket snö, vilket på vissa håll kan innebära lavinfara.
– Det gäller särskilt i Arjeplogsfjällen. Där har snön skapat hängdrivor och generellt är skoterförare väldigt okunniga när det gäller laviner.
Enligt en rapport från rättsmedicin vid Umeå universitet slår docent Mats Örström och professor Anders Eriksson fast att i minst 67 procent av olycksfallen har alkohol starkt bidragit till olyckan. Och i 51 procent av fallen var en för hög hastighet bidragande till dödlig utgång.