Övergångsavtal tecknat för att säkra ambulansflygen

De fyra nordligaste länen har tecknat ett övergångsavtal med Babcock Scandinavian Air Ambulance och Svenskt ambulansflyg. "Det känns bra att det inte blir en skarp övergång vid årsskiftet", säger regiondirektören Anna-Stina Nordmark Nilsson.

Ambulansflygbasen i Luleå

Ambulansflygbasen i Luleå

Foto: Pär Bäckström / Frilans

Norrbotten2021-11-16 12:01

Avtalet trädde i kraft på måndagen och innebär att Babcock fortsätter flyga på dagtid fram till den 23 december. Kommunalförbundet Svenskt ambulansflyg, KSA flyger under denna period på kvällar, nätter och helger, för att vid årsskiftet ta över ambulansflygverksamheten helt – över hela Sverige.

– Vi ser det som en bra lösning, båda parterna har varit tillmötesgående och tillsammans försökt hitta en lösning, säger Anna-Stina Nordmark Nilsson.

Hon understryker vikten av att det inte blir en skarp övergång till KSA vid årsskiftet.

– Det här innebär att KSA har hunnit flyga in sig och öva på våra fyra nordligaste län sen när de ska flyga över hela Sverige, säger hon.

Agneta Karlfeldt, chefssjuksköterska på Babcock bekräftar överenskommelsen men står fast vid att hon tycker att ambulansflyget ska vara upphandlat av branschen.

– Det här är en affärsöverenskommelse, i vårt kontrakt står det att vi ska samarbeta vid en övergång till en ny operatör och avtalet är en del av det samarbetet, säger hon.

Hon berättar att Babcock framgent kommer att minska på sin flotta, då de tappar hela den svenska ambulansflygmarknaden, men bolaget har för avsikt att finnas kvar på spotmarknaden.

– Vi har fortfarande många ambulanshelikoptrar i Sverige och så har vi hela Norges ambulansflyg, säger Agneta Karlfeldt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!