– Vi har fått många förfrågningar från allmänheten om när Norrbotniabanan drar igång och när de kan boka. Den här kampanjen föll därför naturligt, säger Elisabeth Sinclair, projektledare för Norrbotniabanegruppen.
Projektet om en ny kustnära järnväg mellan Umeå och Luleå har nu pågått i flera år. Trafikverket, som ansvarar för planeringsarbetet avslutade 2011 järnvägsutredningen och håller nu på med den nationella transportplan som handlar om satsningen på framtida infrastruktur.
Den sista november kommer planen att gå ut på remiss och regeringen kommer utifrån remissen fatta ett beslut. Norrbotniabanegruppen passar därför på, under den tiden som trafikverket jobbar med transportplanen, att samla på sig massa röster som de tänker bifoga i remissen till regeringen i november.
– Vi har femton tusen följare på Facebook vilket är ganska unikt för att vara ett infrastruktur projekt. Vi har ett fantastiskt stöd i ryggen och vi vill visa på vilken kraft det finns och behovet av banan, säger Elisabeth Sinclair.
5 000 fiktiva biljetter har redan nu bokats och Norrbotniabanegruppen siktar på att få in minst 10 000 bokningar.
– Det känns kul att många har engagerat sig. Det är otroligt viktigt att vi allihopa är ambassadörer för Norrbotniabanan, vi behöver visa på hur viktigt det här projektet är.
Sinclair hoppas och tror att man fram till 2025 kommer kunna åka sträckan Skellefteå-Umeå och år 2030 hela sträckan, alltså Luleå-Umeå.
– Vi är optimistiska och det är det vi jobbar efter.