2010 började man använda en ny metod för att registrera antalet trafikskador i Sverige. Nu kan man därför konstatera att det är lika vanligt med personskador vid cykelolyckor som vid bilolyckor. Tidigare baserades statistiken på polisrapporter, men eftersom inte alla olyckor blev kända av polisen blev statistiken missvisande.
Mellan 2008 och 2010 registrerades 145 cykelolyckor med huvudskador på Norrbottens sjukhus. Enligt Folksams trafikforskning hade 80 kunnat undvikas om cyklisten använt hjälm. Men mörkertalet har gjort att cykelolyckornas konsekvenser varit ett dolt
problem och därför har inte cyklisternas säkerhet prioriterats.
Cykelhjälm vikigast
- Det har lagts stor kraft på att förebygga olyckor i biltrafiken. Mitträcken, hastighetsändringar och fartkameror har varit mycket effektiva. På cykelsidan finns tyvärr inga motsvarande insatser. Det cyklisten själv kan göra är att använda cykelhjälm, den har stor betydelse för att förhindra skallskador, säger Maria Krafft på Folksams trafikforskning.