Transportstyrelsen är den myndighet som har hand om statistik kring skadade och dödade i trafikolyckor i landet.
Ökad trafik
Siffrorna talar sitt tydliga språk - 2013 års maj och juni månader är de värsta sedan statistiken bröts ned på länsnivå år 2006.
I juni har totalt fem personer mist livet längs norrbottens vägar. Slår man ihop siffrorna med maj månad så blir antalet sju. I jämförelse avled under samma period förra året endast en person.
– Vi märker av en ökad trafik längs vägarna, men jag vet inte om det är det det beror på, säger Håkan Alselind.
Sommartrafiken innebär också en ökad belastning på vägarna, något polisen försöker möta med ökad synlighet och fler kontroller.
– Det är ett prioriterat arbetsområde att finnas längs de här vägarna. Men det är mycket som ska hinnas med, och under sommaren har vi ungefär halva bemanningen på grund av semester och annat, säger Håkan Alselind.
Slumpen
Claes Tingvall är trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket och professor i trafiksäkerhet vid Chalmers tekniska högskola. Han menar att de många dödsolyckorna de senaste månaderna beror på slumpen, men att "det händer för att förutsättningarna finns där".
– Flera av olyckorna har ju hänt på vägar med mycket trafik som inte ännu är mötesfria. Då vet vi att förr eller senare kommer de här olyckorna som vi sett, säger Claes Tingvall.
Enligt Trafikverkets senaste förslag om hur trafiksystemet ska underhållas och utformas mellan 2014 och 2025 finns vissa åtgärder efter bland annat E10 inplanerade först framåt 2020.
Varför dröjer det så länge?
– Det finns tyvärr gott om dåliga vägar i Sverige. Det här är ett förslag, och saker kan ändras, till exempel om någon enskild kommun vill in och påverka, säger Claes Tingvall.