Det är Payson som i sin kartläggning E-handelstermometern har undersökt tillväxttakten för den fysiska och digitala handeln de senaste tio åren.
Resultatet visar att näthandeln vuxit kraftigt de senaste tio åren. Antalet nystartade webbutiker har ökat med hela 825 procent från år 2007 till 2017. Motsvarande ökning för fysiska butiker är 89 procent.
– E-handeln har under de senaste åren fundamentalt skakat om konsumenternas köpbeteende. Många konsumenter undersöker numera sina alternativ noga på nätet innan de tar ett köpbeslut. Allt fler har börjat ”skärmshoppa” helt enkelt. Därefter väljer konsumenterna antingen att handla i fysiska butiker eller online. Då brukar priset vara den avgörande faktorn och där har ofta e-butiker bättre konkurrensfördelar, säger Emma Lindgren, marknadschef på Payson.
Det år som e-handeln ökade allra kraftigast var 2010, då det ökade med 51 procent.
Förra året ökade e-butikerna med tolv procent, samtidigt som de fysiska butikerna minskade med åtta procent.