Piteå har legat bra till på listan sedan flera år tillbaka. Luleå tog sig upp i topp tio förra året. Och Övertorneå har klättrat 13 placeringar jämfört med i fjol.
Stefan Millgård är rektor på Hertsöskolan i Luleå, han tycker det är viktigt att poängtera att enskilda faktorer i rankningen kan få en orimligt stor genomslagskraft.
– Jag skulle säga att det egentligen räcker med en enda punkt. Och det är att se på hur många elever som fullföljer sin gymnasieutbildning inom tre år, säger han.
Millgård anser att det finns faktorer i rankningen som är svåra att bedöma och som egentligen inte säger så mycket om kvaliteten på undervisningen.
– ”Kommunen som avtalspart” är en sådan punkt. Hur värderar man det, undrar han.
”Resurser till undervisningen” är en annan punkt som Stefan Millgård menar kan påverkas väldigt snabbt av lokala politiska beslut.
– Arvidsjaur till exempel har legat jättebra till på Lärarförbundets lista i flera år, men plötsligt har den rasat i placering. Jag tror inte att en specifik skolkommun går från att vara jättebra till att bli jättedålig så fort, säger Stefan Millgård.
Däremot finns det ett antal faktorer som han tror är centrala för att skolkommunen ska vara och förbli bra.
– För det första måste det finnas en politisk samsyn av att skolan är en viktig fråga. Men även föräldrar, lärare, hela samhället måste prioritera skolfrågan och känna att den är viktig, säger Stefan Millgård.
Han tycker också att skolan måste skötas professionellt.
– Skolan är en myndighet som har ett extremt stort ansvar och som regleras av lagar. Då är det viktigt att skolan också sköts på ett professionellt sätt. Lärare är förmodligen världens viktigaste yrke, säger han.
Därför, menar Millgård, är en konsekvent skolledning på alla nivåer central för att skolan ska fungera bra.
– Skolan har varit ett politiskt slagfält i 40 års tid. Den segregation som finns bland skolor i dag är inte bra, säger han.
Sjundeklassarna Lovisa Nordberg och Amanda Persson på Hertsöskolan har ibland svårt att tänka sig att just deras skola finns i landets nionde bästa skolkommun.
– Det känns coolt att Luleå ändå har en så bra placering, men det är bara ibland det verkligen känns som att vår skola är så bra, säger Amanda Persson.
Hon berättar att det förekommer ganska mycket nedskräpning och att det ibland kan bli stökigt i klassrummet.
– Men det är bra att vi har fått splitt nya datorer, säger Lovisa Nordberg.
De är båda överens om att bra lärare och att man har roligt i skolan är det som gör en bra skola.