Norrbotten ska synas i New York

Under två dagar i november ska Norrbotten marknadsföra sig i New York, med både iskonst och musik.

Välbesökt. På ishotellsområdet hördes både japanska, engelska och spanska under NSD:s besök.

Välbesökt. På ishotellsområdet hördes både japanska, engelska och spanska under NSD:s besök.

Foto: Simon Eliasson

Norrbotten2015-11-02 16:12

Norrbottens handelskammare leder USA-satsningen som ska få amerikanska företag och organisationer att upptäcka Norrbotten. Nina Rismalm, projektledare på Norrbottens handelkammare har ett tydligt syfte med satsningen.

­­– Fler besök till vårt län!

Under de två dagar satsningen hålls kommer man informera om norrbottniska förutsättningar för företagande, om stadsflytten i Kiruna, musik och sång kommer ges av Katarina Rimpi, och Ishotellet i Jukkasjärvis grundare Yngve Bergkvist håller tal och visar upp iskonst.

Bakom satsningen står förutom handelskammaren bland annat Länsstyrelsen i Norrbotten, Norrbottens Läns Landsting, Luleå Tekniska Universitet, LKAB och Kiruna kommun. Tillsammans betalar de 900 000 kronor för de två norrbottensdagarna. För pengarna hoppas de rikta uppmärksamhet mot Norrbotten.

– Målgruppen är företag och organisationer som kan vara intresserade av att etablera sig i Norrbotten, säger Fredrik Hedlund, kommunikationschef på Länsstyrelsen i Norrbottens län.

– Det kan vara alltifrån tekniska, innovativa företag till företag inom besöksnäringen.

Han hoppas att satsningen ska betala sig, men att syftet framför allt är locka företag att etablera sig i Norrbotten på lite längre sikt.

– Vi vill locka hit företag att själva upptäcka vilka unika förutsättningar som finns här.

Norrbottenssatsningen äger rum den 11 och 13 november i samband med Svensk-Amerikanska handelskammarens årliga hållbarhetskonferens.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om