– Huvudskälet är att vill ha möjlighet att återskapa den fysiska mötesplats och upplevelse som NMW varit och inte enbart köra ett digitalt event. Det har ett egenvärde i sig att ha en kreativ mötesplats där det innovativa och oväntade kan ske irl. Och där vi kan manifestera en plats där oväntat mycket händer och stora tankar tänks. Där det mänskliga mötet och upplevelsen står i centrum, säger Ronny Olovsson, PR-strateg på Vinter som är medarrangör på NMW.
Han säger att upplägget ämnesmässigt ligger fast.
– Vi ska i grunden fortsatt manifestera kulturella- och kreativa näringar. Vi ska trendspana, utbilda, debattera och förvåna. Det blir film, media, innovation, marknadsföring, upplevelser och musik. Vi kommer att dela ut priser. Vi kommer att bjuda upp till fest. Givetvis enligt rådande direktiv från Folkhälsomyndigheten.
Temat för 2022 ligger kvar med fokus på platsattraktion och kompetensattraktion.
– Det sitter väl ihop med det momentum som finns här i norr med de planerade miljardinvesteringarna i ny klimatsmart industri. Hur ska vi bli 100 000 fler? Hur ska företag klara att rekrytera? Hur kan kommunerna i norr locka fler att bosätta sig här?
– Vi har redan ett bra underlag av keynotes och spännande samarbetspartner och nyheter på gång, så förhoppningsvis kan det vässas ytterligare under arbetet fram till hösten. Så bra ska bli bättre. Det är ett löfte, säger Ronny Olovsson.