Det har tidigare rapporterats om hur Norrbotniabanan enligt LÀnsstyrelsen i VÀsterbotten riskerar att försenas med flera Är. Detta pÄ grund av brist pÄ resurser till de mÄnga prövningar som behövs för bygget. LÀnsstyrelsen har förklarat hur projektets tillstÄndsprövningar skulle fördröjas frÄn 2020 till 2024 pÄ grund av att man inte fÄtt den finansiering som man tidigare Àskat för. Det gÀller ett par miljoner kronor per Är enligt DI.
Alejandro Firpo, statssekreterare Ät Ardalan Shekarabi, civilminister skriver:
âGenomförandet av infrastrukturprojekt följer av lagstadgande processer och planeringsstadium och involverar flera myndigheter. För lĂ€nsstyrelsens del avser arbetet bl.a. att tillhandahĂ„lla planeringsunderlag och diverse undersökningar kopplat till kultur- och naturmiljöer. GĂ€llande finansiering av lĂ€nsstyrelsernas uppdrag, bedöms det för nĂ€rvarande rymmas inom befintlig ram [DI:s kursivering]. Regeringen Ă€r medveten om frĂ„gan och följer utvecklingenâ, skriver han i en kommentar till Di.
Magdalena Andersson, landshövding i VÀsterbotten, Àr besviken pÄ svaret.
âVi kan ju lösa uppdraget inom befintlig ram, men dĂ„ blir det som vi meddelade Trafikverket: en utdragen lĂ„ng process. Det hĂ€r uppfattar jag som att finansdepartementet accepterar detâ, sĂ€ger hon till Di.
"Om Trafikverket hade följt Miljöbalkens regler om sĂ„ kallad tillĂ„tlighetsprövning av den nya jĂ€rnvĂ€gen, hade vi kunnat ta betalt av Trafikverket för alla miljöprövningar som mĂ„ste göras. Men eftersom de inte begĂ€rt det kan vi inte ta betalt för demâ, fortsĂ€tter hon.
Miljöbalken förskriver att omfattade infrastruktursatsningar ska "tillÄtrlighetsprövas", med regeringsbeslut angÄende om nÄgot ska tillÄtas. Men Trafikverket bedömde att tillÄtlighetsprövningen inte behövdes i det hÀr fallet, eftersom regeringen redan var positivt instÀllda till Norrbotniabanan. Men beslutet att inte begÀra en sÄdan prövning gör nu att LÀnsstyrelsen sjÀlv mÄste stÄ för finansieringen av miljöprövningarna.