Läs här om näringslivsprofilen, Leif Östling, som inte tror på Norrbotniabanan.
Företagen har till och med kommit på en idé om hur man ska finansiera bygget.
– Gör som när Öresundsbron byggdes, , säger Bo Krogvig, informationsdirektör hos LKAB, till SVT.
– Låna upp pensionskapital för att satsa i järnvägen och sedan får basindustrin vara med och betala banavgifterna där alla kostnader ingår. På så sätt kan bygget av banan komma igång snabbare.
Att det finns brister på transportsidan kan hota utvecklingen av den storskaliga industrin inom skogs-, gruv- och stålnäringen. Det finns två saker som basindustrin i norr trycker på vad gäller transporten, det första är just att hela Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå byggs och det andra är att det blir dubbelspår på malmbanan mellan Kiruna och Narvik.
Den nationella transportplanen presenteras den sista augusti och på frågan om Norrbotniabanan kommer bli av svarar Bo Krogvig till SVT:
– Förr eller senare kommer den att byggas. Vi inom basindustrin måste verka för att det blir nu.