Motgång för Norrbotniabanan

Det blir inga EU-medel till de första tio kilometerna av Norrbotniabanan. Regeringen vill inte lämna in en ansökan. - Det hade varit en chans att komma igång med planeringen, säger Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan AB.

Regeringen säger nej till ansökan om EU-stöd för Norrbotniabanan

Regeringen säger nej till ansökan om EU-stöd för Norrbotniabanan

Foto: Johan Thyni

NORRBOTTEN2013-02-22 13:44

Regeringen avslog på torsdagen ett förslag från Norrbotniabanan AB om att lämna in en ansökan av EU-medel. Motiveringen är att projektet inte finns med i den befintliga åtgärdsplanen fram till 2021.

Pekat på brister
- Det här hade varit en chans att komma igång med planeringen av banans första kilometer utan att regeringen hade behövt lägga ut några pengar alls, säger Gusten Granström i ett pressmeddelande.

Företrädare för Norrbotniabanan har pekat ut flera brister i Trafikverkets prognos på den befintliga godssträckan mellan Boden och Vännäs.

Fick räkna om
- Man har inget bra underlag för den framtida planeringen och man riskerar att missa en maximal tillväxt i norr som ger mervärden till hela Sverige, säger Granström.

Trafikverket har räknat på en stagnerad stålproduktion mellan åren 2006 och 2050. Nu har verket fått se över beräkningarna med tanke på gruvboomen som råder i norr. Från den tidigare uppskattningen med en volymökning på en procent har den ökats till mellan 20 och 36 procent.

Klarar inte ökning
Det menar Norrbotniabanans ledning visar på den akuta kapacitetsbristen på stambanan genom övre Norrland som i nuläget inte ens klarar en femprocentig ökning av godset.

- Det handlar om att inte lägga sig platt utan att fortsätta diskussionerna och lyfta kapacitetsbristen, tala om behovet av att klara kompetensförsörjningen och givetvis att klara konkurrenskraften för ett hållbart näringsliv, avslutar Gusten Granström i pressmeddelandet.

Fakta Norrbotniabanan

4 En 27 mil lång planerad järnväg mellan Umeå och Luleå som ansluter till Botniabanan, Stambanan, Malmbanan Haparandabanan och det finska järnvägsnätet.

4 Banan innebär en effektivisering av att tyngre och längre tåg kan användas på en kortare och snabbare bana.

4 För persontrafiken skulle Norrbotniabanan innebära halverade restider mellan kuststäderna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!