Miljardkrav från Norrlandslänen
Norrlandslänen sätter nu hårt tryck på regeringen inför den infrastrukturproposition som kommer i höst. Den gemensamma önskelista som NSD tagit del av, och som ska presenteras för regeringen nästa månad, landar på 50-70 miljarder kronor.
Foto: Anna-Karin Landin
Järnvägssatsningar, inte minst Norrbotniabanan men också Ådalsbanan och Ostkustbanan, är huvudnumret i förslaget. En bra bit över 30-42 miljarder kronor är det frågan om.
Kostsam flaskhals
Dessutom begär Norrlandslänen 13,5 miljarder kronor för att rusta upp grusvägarna i inlandet. Ett fullt berättigat krav, enligt kommunikationsdirektör Bo-Erik Ekblom på länsstyrelsen i Norrbotten, och som varit med om att ta fram förslagen på åtgärder.
- De senaste två vintrarna har skogsindustrin haft stora problem med att få fram virket ur skogen på grund av att vägarna varit sönderkörda. Görs ingenting kommer det här att bli en mycket obehaglig och kostsam flaskhals för industrin.
Närande inte tärande
Det norrländska förslaget, är i övrigt en enda stor hyllning till industrin i storregionen Norrland och dess betydelse för nationen Sverige. Skogsindustrin har ett årligt produktionsvärde på 55 miljarder kronor, gruv- och metallindustrin hela 500 miljarder kronor. Även den växande besöksnäringen lyfts fram. Den omsätter årligen cirka 30 miljarder kronor i Norrland.
- Även om det är känt sedan tidigare så vill vi på nytt markera att Norrland och Norrbotten inte är tärande utan närande för nationen Sverige, säger Bo-Erik Ekholm.
Samtidigt konstateras i det norrländska förslaget att kommunikationerna på ett flertal områden utgör flaskhalsar för industrin och att problemet kommer att växa med de stora investeringar som väntar. Enbart i Norrbotten och Västerbotten finns investeringsplaner på närmare 150 miljarder kronor. Gruvnäringen "laddar" för runt 30 miljarder kronor, skogsindustrin för drygt 15, för att inte tala om energisektorn där det finns investeringsplaner på hela 80 miljarder kronor, framför allt på vindkraft och bioenergi.
"Dessa stora investeringar ökar kraven på transportsystemet. Utbytet för näringslivet i och för Sverige blir avsevärt sårbarare och sämre med otillräcklig transportinfrastruktur", är det sammanfattande norrländska budskapet till regeringen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!