Gabriella Hillman och hennes två barn var på besök i pappan Ulf Ögrens sommarstuga i Jokkmokk under veckan. På tisdagen var det dags för hemresa till Gävle för Hillman och hennes två barn – men det blev ingen hemresa den dagen. Ett inställt tåg i Gällivare ställde till det rejält för familjen. Tåget var väntat att anlända till Murjek, där familjen väntade strax före klockan nio på kvällen.
–Han (Vy:s kundtjänst) ringer till mig och berättar att tåget är inställt och att vi är prioriterade för att vi har barn. Han säger att en taxi med sju platser är på väg och ungefär en timme bort, säger Gabriella Hillman.
Men under samtalet framkommer att taxin som ska hämta familjen inte har några bilbarnstolar. Gabriellas döttrar Julia och Sally är ett respektive fyra år gamla.
–Jag tänker nähä, vad menar du liksom? Ska jag koppla ur bilbarnstolarna ur min bil och sätta dem i taxin och vad händer i så fall med dem?
Det slutar med att Gabriellas pappa Ulf skjutsar ner familjen i sin egen bil, enkel väg är det 11,5 mil till Boden. Innan bilresan klargör Gabriella i ett telefonsamtal med Vy:s kundtjänst att tågpersonalen är informerade och tåget ska invänta deras ankomst på stationen i Boden. Enligt Gabriella får hon beskrivet att vagn- och kupénummer är detsamma som hon haft på det inställda tåget och dessutom att taxin som skulle hämta dem nu istället kan användas för att skjutsa några av de övriga 16 personer som väntade på stationen i Murjek.
– Vi körde raka vägen och var framme på stationen i Boden klockan 22.32. Då såg vi ett tåg som stod på perrongen. Vi packade ihop våra grejer och när jag vände mig mot spåret var tåget borta. Trafikinformationen på hemsidan visade att tåget lämnat stationen 22.33.
– Då står jag där med en ettåring och en fyraåring och allt är stängt. Om jag hade tagit taxin dit, vad hade jag gjort då? När jag ringer kundtjänst får jag veta att de stängde klockan 22.00.
Det blev en bilresa tillbaka till Jokkmokk för familjen som anlände till sommarstugan igen klockan ett på natten. Efter 25 mil och många timmar på resande fot hade de inte kommit en meter närmre Gävle. Gabriellas man, som väntat på stationen i Gävle, fick ändra i jobbschemat för att kunna hämta dem dagen efter. Familjen bokade en ny tågresa på onsdagen och kom hem till Gävle på torsdagsmorgonen, ett dygn senare än planerat.
– Det var så mycket som var fel i deras tanke. Man var helt strandsatt och allt var stängt. Om jag inte haft en pappa som kunde köra hem 11,5 mil vet jag inte vad jag gjort.
Efter samtal med Vy:s kundtjänst har Gabriella blivit lovad reklamation, alltså återbetalning för resan, men under torsdagsförmiddagen har hon ännu inte fått någon uppdatering. Vy:s affärschef Petter Östmark tycker att situationen är olycklig men vet inte vad som har gått fel.
– Jag kan inte gå in på exakta detaljer om ärendet, eftersom jag inte har all information. Det som hänt är jätteolyckligt, men jag har inte alla detaljer och kan därför inte svara på vad som har gått fel här. Men har vi sagt att tåget ska vänta, har vi såklart för avsikt att tåget ska vänta.
Prioriterar ni alltid barnfamiljer?
– I den mån det går brukar vi försöka prioritera barnfamiljer, säger Östmark.
Enligt SVT påverkades 300 resenärer av tåget som fastnade i Gällivare, vid 18-tiden på onsdagen ska de resande ha varit på väg mot Sundsvall.