Den 1 november ska Kommunalförbundet svenskt ambulansflyg (KSA) – vars medlemmar utgörs av Region Norrbotten och övriga svenska regioner – ta över driften av ambulansflyget i bland annat Norrbotten.
Sedan starten 2016 har Region Norrbotten betalat cirka 6,8 miljoner kronor i medlemsbidrag till KSA. Dessutom har man tillsammans med övriga regioner lånat ut pengar till förbundets köp av sex toppmoderna schweiziska jetflygplan för knappt 115 miljoner kronor styck.
KSA:s verksamhetsstart har senarelagts vid flera tillfällen. Enligt uppgifter kan den nu komma att skjutas upp igen. Med mindre än tre månader kvar till att planen ska vara i luften är det nämligen osäkert om Transportstyrelsen kommer att bevilja KSA det drifttillstånd som krävs.
Problemen ska gälla vilken form verksamheten ska drivas i. I KSA:s förbundsordning står det att förbundet ska upphandla ”flygambulanstjänst”. Men i en mejlkorrespondens som vi har tagit del av uppger en tjänsteperson på KSA att man i stället ska starta ett eget – av regionerna ägt – flygbolag. Det innebär att Region Norrbotten i nuläget ser ut att bli delägare i ett flygbolag trots att regionens folkvalda inte har röstat ja till det.
Staffan Söderberg är sektionschef på Transportstyrelsen. Han berättar att det i allmänhet ställs höga krav på ansökningar om tillstånd för flygbolag. Om ett flygbolag dessutom ska drivas som offentlig verksamhet blir kraven ännu högre.
– Aktiebolag har en struktur som är väl anpassad för att driva flygbolag. Men offentlig verksamhet måste också kunna visa att man följer demokratiska procedurer, säger Staffan Söderberg.
För KSA kräver procedurerna att samtliga medlemsregioners fullmäktige godkänner ändringar av förbundsordningen. Något som förbundets ordförande Ola Karlsson (M) uppger inte skedde innan KSA:s beslut om att starta flygbolag. Men han anser inte heller att det behövdes.
– Vi rör oss i gränstrakterna för vad vi får göra enligt förbundsordningen, men vi är noga med att hålla oss på rätt sida, säger Ola Karlsson, som också är regionråd i Region Örebro län.
Han menar att KSA har en god dialog med Transportstyrelsen, men att han i nuläget inte kan garantera att man kommer att få drifttillståndet i tid.
– Och det vore förödande för verksamheten och patienterna, säger Ola Karlsson.