Många unga skadas i fyrhjulingsolyckor

2012 såldes för första gånger fler fyrhjulingar än vanliga motorcyklar i Sverige. I den ökade popularitetens svallvågor har antalet skador och dödsfall ökat. Värst drabbade är barn under 15.

kritisk. Anders Jonsson efterlyser kunnigare konsumenter och utbildade förare.

kritisk. Anders Jonsson efterlyser kunnigare konsumenter och utbildade förare.

Foto: Måns Nilsson

Norrbotten2014-05-06 07:30

Från att ha varit ett kraftfullt arbetsverktyg i skogs- och jordbruk har marknaden för fyrhjulingen breddats och blivit en populär ”leksak” som kan förena nytta med nöje vid jakt och stugliv. Det är inte bara Sverige som märkt av ökningen. Usa, Kanada och flera europeiska länder visar en liknande utveckling. Samtidigt har antalet olyckor med fyrhjulingar ökat dramatiskt och de som råkat mest illa ut är barn.

Statistiken visar dystra resultat. IDB Sverige samlar varje år in detaljerad skadestatistik från öppen och sluten vård. I IDB:s redovisning över antal personer som uppsökt akut sjukvård i samband med fyrhjulingsolyckor var åldersgruppen 0–14 klart överrepresenterad med 2800 fall. Det är 40% av fallen under mätperioden. Av dödsfallen som inträffade mellan 2001 och 2012 var 14% 11-17 år gamla. Fortsätter man gräva i statistiken blir det uppenbart att attityden till fyrhjulingarna är minst sagt avslappnad. Barn som kör fullstora fyrhjulingar, vuxna som kör berusade och körning på olagliga områden är alla ganska vanliga fenomen.

Anders Jonsson tillhör organisationen Snofed som utbildar skoter- och fyrhjulingsförare. Han arbetar också på en firma som säljer fyrhjulingar. Nu efterlyser han kunnigare konsumenter.

- Om du som vuxen köper en maskin som du inte vet något om eller inte förstår dig på behöver du någon form av utbildning. När olyckor händer, är det ofta tecken på att du kör ett fordon du inte kan hantera, säger han.

Anders är också kritisk till den lättsinniga attityd som många verkar ha till sin fyrhjuling. - Många av dem som kört onyktra skulle aldrig sätta sig i en bil efter några öl. Det finns en säkerhetskultur som tycks mena att fyrhjulingar lyder under andra regler. På samma vis skall barn inte köra stora fyrhjulingar. Lagen är väldigt tydlig där, du skall vara 18 för att köra dem.

Anders Jonsson ställer sig positiv till många av förslagen som läggs fram i strategin. Vältvarnare, skyddsbåge och krav på förarbevis kan rädda liv tror han. Anders menar också att det borde finnas utbildning som är anpassad för dem som köpt, men aldrig suttit på en fyrhjuling förr.

I USA och Kanada diskuteras hur man skall reglera lagarna för att minska olyckorna och dödsfallen med fyrhjulingar, främst bland yngre. Föräldragrupper och lobbyorganisationer jobbar oförtrutet med påverkan och åtskilliga stater står beredda att kräva 18-årsgräns för att köra fullstora fyrhjulingar. Om det blir förändringar i Sverige återstår att se. Strategin för fyrhjulingar skall stå färdig 2020.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om