LULEÅ
Lulebo tycker att bofonderna fungerat bra, men det har funnits en nackdel nämligen att pengarna i huvudsak använts till att renovera vardagsrum men sällan sovrum.
– Hela lägenheten blir alltså inte underhållen på ett korrekt sätt, konstaterar Lulebos vd Anna-Stina Nordmark Nilsson i en SVT-intervju.
Därför planeras nu införande av ett underhållsavtal precis som de nya stora bostadsbolagen i Luleå, Heimstaden och Rikshem infört sedan ett år tillbaka.
Förändringen välkomnas även av hyresgästerna, vilket inte alltid är så vanligt.
– Största förändringen är att de nya avtalen slår fast att nya tapeter får bytas efter 13 år, vilket är en vanlig underhållsperiod hos bostadsföretag över hela landet, säger Sören Leijon, Luleå, som är ordförande i Hyresgästföreningen.
I det skissade nya avtalet finns även en klausul för den som själv vill förändra. Då kan det göras när som helst, men hyresgästen får stå för mellanskillnaden. Om du till exempel vill tapetsera om efter fyra år då har du kvar 9 år till 13-årsgränsen, och då får du betala 9/13-delar av åtgärden själv.
Enligt Lulebos önskan är nu tanken att hela lägenheten ska underhållas.
– Man ska inte kunna tömma bofonden genom att tapetsera ofta i vardagsrummet till exempel. Där är vi från hyresgäströrelsen helt överens med bostadsföretagen. Vi värnar om de hyresgäster som kommer när en lägenhet byter ägare och som vill ha en väl underhållen lägenhet, konstaterar Sören Leijon.
Är det vanligt i dag att renovera delar av lägenheter..?– Ja, ganska vanligt, och det har upplevts tråkigt för nyinflyttande som kanske tvingats bo med dåliga sovrumstapeter i flera år, innan det finns pengar nog i fonden. Givetvis har man, om det varit tomt i fonden, kunnat tapetsera själv men då fått betala allting själv.
Hur mycket pengar avsätts till fonder..?– Det är beroende på storleken, men i genomsnitt handlar det om 55 kronor per månad.
Efter 13 år och inget gjorts, då finns det förstås en hel del pengar att renovera för.
I det sammanhanget vill Sören Leijon komma med ett förtydligande.
– När bofonderna tagits bort i de andra bolagen har vissa reagerat och trott att de blivit "bestulna", men så är det förstås inte. De har trott att fonden " är mina pengar", men den ägs ju av bostadsbolaget, medan hyresgästen har rätt att bestämma vad pengarna ska användas till.
Ingår byten av vitvaror..?– Nej, de finns inte med. De byts vid behov.
Vad händer nu, var ligger frågan?– Just nu hos Lulebo. För att vi ska kunna förhandla måste Lulebo säga upp avtalet med Hyresgästföreningen. Det är ett års uppsägningstid på avtalet, men vi tänker inte hävda den rätten. När vi får besked om att Lulebo sagt upp avtalet går vi ut till våra medlemmar och berättar. Sen har medlemmarna ett par-tre veckor på sig att komma med synpunkter till oss, och därefter startar vi förhandlingar med Lulebo om att skriva ett underhållsavtal som blir det nya namnet.
Det ligger alltså nära i tiden?– Ja, det tror jag. Anna-Stina Nordmark, VD på Lulebo, har bjudit in oss till en träff kommande tisdag för att diskutera det här. Jag gissar att uppsägningen kommer efter den träffen, och då kan processen kan börja, konstaterar Sören Leijon.
Ni vill agera snabbt?– Vi har sagt så fort som möjligt. När de sagt upp avtalet kommer det att frysas vilket innebär att hyresgästerna då är avtalslösa en tid. Men vi har inget intresse av att försämra villkor för våra medlemmar. Vårt utgångsbud är att vi ska teckna ett liknande avtal som vi har med Heimstaden och Rikshem.
Hur tas förändringen emot?– Vi har inte mött några negativa åsikter. När vi informerat våra hyresgäster kring avtalen med de andra bolagen, har vi fått några samtal, men när vi fått förklara det hela har alla varit nöjda. De inser värdet av att sjäva någon gång slippa flytta in i en ny lägenhet som är dåligt underhållen.
Bostadsföretagen är också väldigt nöjda med de nya avtalen.