Innan en körkortstagare kan göra körprovet måste kunskapsprovet vara avklarat. Men på grund av tekniskt strul har det inte kunnat ske.
Enligt Stenström är det inte första gången Transportstyrelsen har problem med system, teknik och kundservice. Blivande körkortstagare har drabbats av problem exempelvis med hanteringen och väntetider för körkortstillstånd och problem med att boka prov.
- Tack och lov har jag inte prov inplanerade den här veckan. De som har det i veckan måste ju göra teorin före de får köra upp, säger Stenström som är kritisk till att myndigheterna tolkar regelverket stenhårt, ändå ut till fingerspetsarna, trots problemen.
Kostsamt prov
Strulet leder till att de som ska göra körprovet måste klämmas in på övertid, vilket kostar. Även Trafikverkets anställda måste ut kvällar och helger. Inte heller det är gratis, poängterar Stenström.
I dag bokas båda delarna av provet samtidigt, kunskaps- och teoriprovet. Båda måste vara godkända inom giltighetstiden på två månader.
Om körkortstagaren underkänts på teoridelen får han/hon ändå köra upp. Ett nytt teoriprov måste dock göras inom två månader.
Under den tid teknikstrulet varat har körkortstagarna inte fått göra sina inbokade kunskapsprov, vilket lett till att de inte kunnat göra körprovet utan fått boka nya tid för det.
Större flexibilitet
Sveriges Trafikskolors Riksförbunds Norrbottensordförande efterlyser större flexibilitet. Varför inte låta körkortstagarna göra körprovet först. Ett annat alternativ är att betrakta de inställda proven som missade och nolla dem.
- Har man tekniska problem måste problemen lösas på ett vettigt sätt. Det hade kunnat flyta på hur fint som helst, säger Stenström.
Han konstaterar att det långvariga provstoppet ställt till det för tre parter - körkortstagarna, trafikskolor samt körkortstagarnas handledare. En flexiblare tolkning av föreskrifterna hade inte gett någon av parterna fördel - eftersom teoriprovet ändå måste göras innan man kan ge sig ut ensam på gatorna.