LKAB:s värdefulla kupp i rutan

LKAB:s reklamkupp kan vara värd miljoner, men tillvägagångssättet är äldre än färg-tv. Vi tog ett snack med Niklas Turner Olovzon om hur smart det är att sätta en kvadratcentimeter stor logga på en bössa i bästa sändningstid.

Niklas Turner Olovzon driver pr-byrå och är expert på varumärkens hur, när och varför.

Niklas Turner Olovzon driver pr-byrå och är expert på varumärkens hur, när och varför.

Foto: Privat

Norrbotten2019-03-31 16:00

VM-guld i distansen och brons i sprinten. Hanna Öbergs framgångar har gått få svenskar förbi. Men har du suttit klistrad framför teven under skidskytte-VM har du också utsatts för en hygglig mängd logotyper. Bland annat en viss gruvjätte vars logga placerats mitt på geväret som ofta tillsammans med Öbergs fokuserade nuna syns inzoomat i teverutan.

– För det första är det en smart och kul lösning. Olika sorters exponeringslösningar kan vara olika effektfulla och värdefulla. Att, som i det här fallet, placera en logga på ett ställe där vi inte förväntar oss att se den är mer värdefullt än på ett ställe där vi förväntar oss reklam, säger Niklas Turner Olovzon, vd på Passion Lab och expert på varumärken.

– Saker som sticker ut mer fångar uppmärksamheten bättre.

Hur mycket är det värt?

– Alltså, det går att räkna på det monetära värdet, det finns en massa formler. Men personligen kan jag tycka att det är en vetenskap med många frågetecken, säger Turner Olovzon.

– Jag skulle kunna säga att det är värt miljoner, men det går alltid tillbaka till vilka som skickar budskapet och varför.

Varför vill ett gruvföretag associeras med idrottsstjärnor som Charlotte Kalla och Hanna Öberg?

– För ett industriföretag som LKAB finns ett stort värde i att identifieras som en viktig samhällsaktör, säger Turner Olovzon.

Han menar att för industriföretag som LKAB och Vattenfall (huvudsponsor för skidlandslaget) är det viktigt att framstå som pelare i samhället.

– Det handlar om samhällsbyggnad, patriotism både lokal och nationell, jakten på att vara nära den svenska folksjälen. De här typerna av vinteridrotter kopplas också till naturen som är nära vad vi tänker oss den svenska folksjälen är.

Samtidigt har vi som publik utvecklats och vi köper i många fall inte en sponsring utan djup.

– En logo är ett sätt före ett företag att visa att de samarbetar med personen i fråga. Men det viktiga är allt mer vad företaget och personen faktiskt gör tillsammans. Vad stor hon för i deras ögon, hur använder de henne internt i sin kommunikation? Sådant är allt viktigare för oss i takt med att vi blir mer individualistiska.

De svenska idrottspersonerna kläder och utrustning har beklätts med varumärken under lång tid. Niklas Turner Olovzon har en teori om var det en gång började.

– Egentligen kom exponering för företag i Sverige långt före reklamteve som kom ganska sent. SVT var det enda stället företag kunde synas på i teve under decennier. Där någonstans uppkom iden att sponsra idrott och vi har lite grand fastnad i detta. Då blev logon väldigt viktig och SVT kunde inte sudda ut varenda logga som syntes på bild.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om