Länsturism i medvind

I landet minskade antalet turistföretag under fjolåret. Norrbotten går åt motsatt håll och ökar med hela 33 procent, vilket är det klart bästa resultatet i Sverige enligt turistnäringens årliga företagarindex.

Foto:

Norrbotten2013-07-02 09:59

I Norrbotten startades det 52 nya turistföretag under 2012 och turistnäringen visar också att den optimistiska synen bland företagarna i länet går hand i hand med utvecklingen. 63 procent av turistföretagarna uppger att de ser positivt på den ekonomiska utvecklingen. Västerbotten ligger inte långt efter och överlag är tongångarna positivare i norr än i södra Sverige, där Skåne och Blekinge återfinns ligger längst ned i listan.

– Optimismen är troligtvis ett resultat av den allmänna högkonjunkturen i Norrbotten. Vi verkar i en nätverksekonomi där olika näringar växeldrar och besöksnäringen växer tillsammans med övrigt näringsliv, säger Annika Fredriksson, vd på Swedish Lapland Tourism.

Planer för öka antalet anställda

De i landet som ser hinder inom turismen har i stor utsträckning uppgett infrastrukturen som ett problem.

– Det finns ett stort internationellt intresse för vårt utbud i regionen, men det är stenhård konkurrens och bra kommunikationer är avgörande för att vi ska kunna fortsätta locka fler besökare hit. Vi arbetar i olika konstellationer för att öka tillgängligheten, säger Fredriksson.

21 procent av företagarna i regionen planerar för att öka antalet anställda det kommande året.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om