– Ibland hamnar en plogkarm precis där passagerarna ska kliva av och på. Vem tar sig då fram med rollator? säger Kenneth Johansson, VD Länstrafiken Norrbotten.
Dåligt vinterunderhållna busshållplatser kan vara riktigt farliga, säger busschauffören Göran Nagander.
– Det är hemskt. När man ska köra upp på vägen från hållplatsen så glider man ner igen.
Håkan Äijä, Trafikverkets chef för underhållsområde nord, känner till kritiken mot snöröjningen kring Länstrafikens busshållplatser.
– Entrprenören får inte till exempel trycka in snö i busskuren. Vi har fått höra att det förekommer, säger Håkan Äijä.
Sedan 90-talet vinterunderhålls länets vägar av olika entreprenörer på uppdrag av Trafikverket. En synpunkt som busschaufförerna har haft handlar om att olika sträckor underhålls olika bra. Håkan Äijiä säger att detta beror på att de har flera olika typer av kontrakt. E4 har till exempel en typ av kontrakt som innebär att det i möjligaste mån ska vara bart, så där saltar man vägen. E10 sandas, och där får det dröja upp till fem timmar efter avslutat snöfall innan vägen måste vara snöfri.
– Så är det idag, men vi vill försöka höja kraven på E10, säger Håkan Äijä.
Hur vägen ser ut på vintern beror mycket på hur den har skötts under sommaren, berättar han.
– Är vägbanan gropig är det omöjligt att upprätthålla ett bra vinterunderhåll. Vi hanterar förstås vintern först, men om resurser finns kvar nationellt efter vintern kan vi göra beläggningsarbete under sommaren så att det ska gå lättare att ploga, säger Håkan Äijä.
Samtidigt belyser han att bra underhåll inte garanterar en säkrare väg. Han ser att bilisterna kör försiktigare på dåligt underhållna vägar.
– De flesta olyckorna sker ju sommartid, säger Håkan Äijiä.
Kenneth Johansson på Länstrafiken tycker att det är bra att det görs vägarbeten under sommaren – trots att det kan innebära förseningar på 30-40 min på långa sträckor.
– E10 är absolut prioritet tycker vi. Särskilt sträckan Gällivare-Kiruna. Sen vill vi att man fortsätter att säkra upp E4:an och väg 97 mellan Luleå och Boden. Det finns även en del mindre vägar som behöver åtgärdas,säger han.
Göran Nagander, busschaufför, tycker att det är jobbigt att ligga efter tidtabell, men säger att han ibland helt enkelt får gilla läget.
– Passagerarna förstår. Det viktiga är att vi kommer fram. Om förhållandena är dåliga spelar det mindre roll om vi blir sena, säger Göran Nagander.