Kräver regler om elbilars räckvidd på vintern

I ett vintertest kapades räckvidden med upp till en fjärdedel. "Man ska inte få sälja bilar här som inte klarar vårt klimat", säger Carl-Erik Stjernvall på M Sverige, som vill ha grundkrav för elbilar.

"En tydlig skillnad jämfört med bensin- eller dieselbilar är även att elbilens kortare räckvidd vintertid inte främst ökar kostnaden för drivmedel, utan att bilen helt enkelt blir svårare att använda som bilköparen har tänkt", säger Carl-Erik Stjernvall.

"En tydlig skillnad jämfört med bensin- eller dieselbilar är även att elbilens kortare räckvidd vintertid inte främst ökar kostnaden för drivmedel, utan att bilen helt enkelt blir svårare att använda som bilköparen har tänkt", säger Carl-Erik Stjernvall.

Foto: Magnus Grimstedt

Norrbotten2022-01-28 07:54

Elbilars räckvidd blir som bekant kortare på vintern, särskilt då det är riktigt kallt. Riksförbundet M Sveriges medlemstidning Motor har testat att köra två elbilar samma 25 mil långa sträcka på sommaren och vintern, i en temperaturskillnad på 27 grader.

– Räckvidden i våra tester är 14-26 procent kortare vintertid än sommartid. Då har vi startat med en uppvärmd bil, med en kall bil blir skillnaden ännu större, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.

Riksförbundet vill se en ny praxis med grundkrav om hur mycket sämre elbilars räckvidd får vara.

– Går bilen att köra 35 mil på sommaren skulle nog de flesta till exempel anse 10 mils räckvidd vintertid vara alldeles för dåligt och det är den här gränsen som måste fastställas. Både för konsumenternas del – så att vi vet vad vi kan begära av en bil men också för biltillverkarna – man ska inte få sälja bilar här som inte klarar vårt klimat.

När det gäller bensin- och dieselbilar skiljer sig ofta förbrukningen i verkligheten mot vad biltillverkarna uppger, men det beror på flera faktorer och bilföretagen skyller ofta på förarens körsätt. Elbilens räckvidd beror i högre grad på yttre faktorer, främst temperaturen.

Elbilsägare får råd som att sänka temperaturen i bilen några grader och att förvärma batteriet innan resan för att få mer räckvidd, saker som gör att elbilsägande kan vara svårare än förväntat.

Så gick Motors test

Volkswagen ID.4 GTX

På sommaren förbrukades 60 procent av batteriet och på vintern 81 procent.

Enligt den ledande metoden för att mäta bränsleförbrukning, WLTP, är räckvidden på sommaren 479 km.

I vintertestet blev den beräknade räckvidden 355 km.

Hyundai Ioniq 5

På sommaren förbrukades 61 procent av batteriet och på vintern 71 procent.

Enligt den ledande metoden för att mäta bränsleförbrukning, WLTP, är räckvidden på sommaren 481 km.

I vintertestet beräknades räckvidden till 413 km.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!