Sammantaget handlar det om arton olika sträckor efter både väg och järnväg som är belägna i Norrbotten, Västerbotten och Mälardalen. Men även de högtrafikerade bandelarna som Mälarbanan, Arlandabanan, Stockholm Nord, Stockholm Mitt och Stockholm Syd ingår i kontraktet. Avtalstiden sträcker sig inklusive option över fyra år, och det totala kontraktsvärdet uppskattas till ca 500 miljoner kronor.
I ett pressmeddelande säger Magnus Granljung som är vd på NYAB Infrastruktur att det är ett mycket betydande och glädjande kontrakt som skrivits på, och att förberedelserna är redan i full gång trots att bläcket på kontraktet knappt hunnit torka.
De väg- och bandelar som är i Norra Sverige har redan en klar organisation för att bemanna projekt på ett bra vis, och för att säkerställa kvalitet i utförandet på delar som är i Stockholmsområdet håller de på att undersöka intresset bland medarbetare de redan har om att arbeta i Stockholm. Dock har företaget även haft inledande förhandlingar med underentreprenörer och leverantörer i Stockholmsområdet. Magnus Granljung utesluter inte heller att de förvärvar ett lämpligt bolag i samband med detta.
– Hanterar vi detta på ett optimalt sätt har vi goda möjligheter att på allvar och storskaligt etablera oss i Mälardalen under den fyraåriga kontraktsperioden, säger Magnus Granljung, vd på NYAB Infrastruktur.